De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Samenvatting

Op de afdeling bezwaar en beroep van het UWV komen naast bezwaarschriften, ook klachten binnen. Het onderscheid tussen klacht en bezwaar is in praktijk soms lastig te maken. Toch heeft ieder een andere betekenis. Het verschil zit in het onderwerp waartegen geprotesteerd wordt. Een bezwaarschrift wordt ingediend om tegen een besluit van het UWV in te gaan, omdat de indiener het niet eens is met dit besluit. Een klacht wordt ingediend omdat de klager vindt dat hij of zij niet correct is behandeld door het UWV, een klacht ziet dus op de dienstverlening dan wel handelswijze. In sommige klachten bevinden zich echter inhoudelijke aspecten en in dit onderzoekrapport ligt de focus op hoe deze klachten juridisch correct kunnen worden afgehandeld. Het gaat om klachten die aspecten bevatten die meer zien op inhoud, het gaat dan om “bezwaar” aspecten. In een klacht komt dan bijvoorbeeld naar voren dat de klager zich niet serieus genomen voelt, omdat hij of zij niet onderzocht is tijdens de bezwaarschriftprocedure. In zo’n soort klacht wordt dan aangestuurd op een herkeuring. Dit hoort echter thuis in de bezwaarschriftprocedure en daarom wordt dit beschouwd als een inhoudelijk aspect. In dit soort klachten lopen klacht en bezwaar dus als het ware naast elkaar. Het is dan ook van belang om een duidelijk onderscheid te maken en de inhoudelijke aspecten uit een klacht tijdig te herkennen.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
OpleidingHBO-Rechten
PartnerUWV
Datum2018-01-09
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk