Oog voor laaggeletterdheid bij de Nationale ombudsman
Aanbevelingen ter verbetering van de toegankelijkheid voor laaggeletterden bij de Nationale ombudsmanOog voor laaggeletterdheid bij de Nationale ombudsman
Aanbevelingen ter verbetering van de toegankelijkheid voor laaggeletterden bij de Nationale ombudsmanSamenvatting
De Nationale ombudsman is een onafhankelijke en onpartijdige instantie die klachten behandelt over bijna alle overheidsinstanties. De Nationale ombudsman onderzoekt de klachten van burgers. Vanuit verschillende invalshoeken is de Nationale ombudsman geïnteresseerd in de laaggeletterde burger. Het is voor de Nationale ombudsman van belang om zicht te hebben op welke specifieke problematiek de laaggeletterde burger ervaart, in de relatie met de overheid. Eigenlijk komt deze 'doelgroep' bij alle gekozen strategische thema's terug: toegang tot voorzieningen, schulden en armoede, inspraak en participatie, digitalisering en bescherming van rechten. De Nationale ombudsman wil laagdrempelig toegankelijk zijn voor de groep laaggeletterden. De bewustwording onder medewerkers over laaggeletterdheid moet worden vergroot, zodat op de werkvloer meer aandacht is voor laaggeletterde burgers. Laaggeletterden zijn niet op de hoogte van wat de Nationale ombudsman doet en wat hij voor hen kan betekenen in het contact met overheidsinstanties. Het is van belang dat de Nationale ombudsman in zijn dienstverlening rekening houdt met deze doelgroep.
Organisatie | Hogeschool Leiden |
Opleiding | Sociaal-Juridische Dienstverlening |
Afdeling | Faculteit M&B |
Partner | Nationale ombudsman |
Datum | 2018-06-01 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |