Interactief voorlezen in het speciaal onderwijs
Interactief voorlezen in het speciaal onderwijs
Samenvatting
Leerkrachten in het speciaal onderwijs verwachten meer met voorlezen te kunnen bereiken, maar weten niet hoe. Onderzoeksvraag: ‘’Wat ervaren leerkrachten ten aanzien van het leesplezier en de spontane taal van kinderen met een verstandelijke beperking na het inzetten van voorlezen en wat verwachten leerkrachten van de invloed van interactief voorlezen op de leesmotivatie en de spontane taal van kinderen met een verstandelijke beperking?’’. Aan de hand van semigestructureerde interviews is er kwalitatief en kwantitatief onderzoek gedaan. Op dit moment heeft het voorlezen een positieve invloed op het leesplezier en in sommige groepen ook op de taal van het kind. Leerkrachten van het speciaal onderwijs zien interactief voorlezen als een goede, passende voorleesmethode en zien het zitten om deze methode in te zetten. De verwachting van leerkrachten is dat met het gebruik van interactief voorlezen de spontane taal en het leesplezier van de kinderen zullen groeien.
Organisatie | Hogeschool Rotterdam |
Opleiding | Logopedie |
Afdeling | IVG |
Partner | Hogeschool Rotterdam |
Datum | 2020-06-15 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |