De basis van het rekenen de baas in groep 3 en 4
De basis van het rekenen de baas in groep 3 en 4
Samenvatting
Dit onderzoek vond plaats van januari 2017 tot en met mei 2017 en werd uitgevoerd op basisschool V. In groep 3 tot en met 8 van Basisschool V wordt aan de hand van de methode Pluspunt dagelijks een uur rekenonderwijs gegeven. Een groot deel van de leerlingen beheerst eind groep 3 de sommen tot 20 onvoldoende. Leerkrachten zien onvoldoende mogelijkheden om binnen de methodelessen aan verbetering te werken. Er is een praktijkonderzoek opgezet met als doel, interventies selecteren en te toetsen, die leerkrachten naast de methodelessen van Pluspunt kunnen inzetten. In de groepen 3 en 4 van Basisschool V, is de effectiviteit van de aanbevolen interventies (toepassing van het drieslagmodel tijdens de instructie, het dagelijks oefenen van sommen tot 20 op Ambrasoft en middels werkbladen met rijtjes sommen) onderzocht. Geconcludeerd kan worden dat de gepleegde interventies een positief effect hebben op het automatiseren van erbij en eraf sommen tot 20.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2017-08-30 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |