Inclusief onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen
ontwerponderzoek naar het vormgeven van verrijkingsonderwijs voor hoogbegaafde leerlingen binnen het werken met weektakenInclusief onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen
ontwerponderzoek naar het vormgeven van verrijkingsonderwijs voor hoogbegaafde leerlingen binnen het werken met weektakenSamenvatting
Verrijkingswerk kan bijdragen aan het tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen. Om het verrijkingsonderwijs binnen de reguliere klas op een goede manier te kunnen vormgeven wordt er een beroep gedaan op het klassenmanagement van de leerkracht. Door een goede organisatie kan een leerkracht tijd en ruimte creëren om te differentiëren. Het werken met weektaken is een middel om het onderwijs in een klas te organiseren. Bij het werken met weektaken werken leerlingen langere zelfstandig aan taken waar ze eerder instructie van hebben gehad. De vrijgekomen ruimte biedt voor de leerkracht mogelijkheden tot differentiatie. Binnen deze vrijgekomen tijd kan het verrijkingsonderwijs vormgegeven worden. Het doel van dit onderzoek is om binnen de reguliere groep te differentiëren zodat er tegemoet gekomen wordt aan de onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld : Op welke manier kan, binnen het werken met weektaken in de groepen 7 en 8 van een reguliere basisschool , het verrijkingsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen vormgegeven worden zodat het tegemoet komt aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen? De onderzoeksschool werkt ten tijden van het onderzoek al enige tijd met weektaken. Daarnaast zijn er bestaande verrijkingsmaterialen aanwezig. Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden zijn er tijdens het vooronderzoek focusgroep interviews gehouden bij leerkrachten en leerlingen van groep 7 en 8. Middels deze interviews is in kaart gebracht welke onderwijsbehoefte deze leerlingen hebben met betrekking tot het verrijkingswerk. Er is gekeken naar de praktische kant, het format van de weektaken waarop het verrijkingswerk staat genoteerd maar ook naar de begeleiding van de leerkracht die nodig is bij het maken van verrijkingswerk. Daarnaast is onderzocht welke leeromgeving het meest geschikt is voor het maken van verrijkingswerk. Hieronder wordt de fysieke omgeving verstaan maar ook, welke materialen worden ingezet en welke werkwijze wordt gehanteerd. Aan de hand van dit vooronderzoek is er een ontwerp gemaakt. Dit ontwerp bestaat uit een aanpassing van het format van de weektaken en een begeleidingsplan. In dit begeleidingsplan staat beschreven op welke manier het verrijkingsonderwijs wordt vormgegeven. Binnen dit onderzoek zijn de leerlingen benadert als homogene groep. Aanbevelingen voor een vervolgonderzoek zijn: het bepalen van de onderwijsbehoefte op individueel niveau en daarnaast kan er onderzocht worden of het reeds aanwezige verrijkingsmateriaal, daadwerkelijk aansluit bij de leer- en persoonlijkheidskenmerken van de leerlingen die met het materiaal werken.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2017-06-11 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |