Meer volgehouden aandacht en taakinitiatie tijdens de zelfstandige verwerking bij leerlingen in groep 3
Meer volgehouden aandacht en taakinitiatie tijdens de zelfstandige verwerking bij leerlingen in groep 3
Samenvatting
Het onderzoek is uitgevoerd op een kleine basisschool in Zeeland. Hier wordt gewerkt met combinatiegroepen van 2 a 3 groepen. Ik ben leerkracht van groep 3-4 en heb mijn onderzoek uitgevoerd in deze klas. Door de combinatiegroep ben ik geneigd té veel van de leerlingen te vragen. Het zelfstandig verwerken verloopt daardoor niet bij alle leerlingen in groep 3 vloeiend. Ze zijn niet in staat om langere tijd zelfstandig aan het werk te zijn. Ik heb voor het onderzoek gebruik gemaakt van het EDI-model. Het EDI-model staat voor een methode om expliciete directe instructie te geven. Deze vorm van effectieve instructie is volgens de literatuur, de beste manier is om gedragsproblemen te voorkomen en betrokkenheid te verhogen. Mijn onderzoeksvraag is: Welk effect heeft het toepassen van het EDI-model op mijn leerkrachtvaardigheden en op de volgehouden aandacht en de taakinitiatie tijdens het zelfstandig verwerken in de rekenles van de leerlingen in groep 3? Door middel van het inzetten van het EDI-model tijdens mijn instructie, heb ik bij mijzelf de volgende fases van de les versterkt; activeren van de voorkennis, instructie en begeleide inoefening. De leerlingen hebben allen hun taakinitiatie verbeterd waardoor ze nu binnen 40 seconden kunnen starten met hun werk. De volgehouden aandacht is bij bijna alle leerlingen verbeterd. Dit is herleidbaar naar de toepassing van het EDI-model en de daaruit voortvloeiende weektaak die ingepland is op lesdoel.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2017-06-16 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |