Onderzoek naar onderzoekend leren in groep 3-4
Onderzoek naar onderzoekend leren in groep 3-4
Samenvatting
Dit ontwerponderzoek richt zich op de vraag “Hoe kunnen de onderzoeksvaardigheden, gedefinieerd door Graft & Kemmers (2007), in het ontdekkend leren in groep 1-2, doorontwikkeld worden in de methode “De Zaken” (Oever & Vermeer, z.j.) in groep 3 en 4, zodat deze aansluiten op het onderzoekend leren in groep 5-8?” Het theoretisch kader is gericht op kernbegrippen, die van belang zijn voor het ontdekkend en onderzoekend leren. Allereerst worden de begrippen ontdekkend en onderzoekend leren nader bekeken. Vervolgens is uitgezocht welke vaardigheden hiervoor nodig zijn en welke rol de leerkracht heeft bij het ontdekkend en onderzoekend leren. De benodigde vaardigheden worden verder uitgewerkt in de executieve functies. Uit de theorie en de resultaten van het onderzoek is naar voren gekomen dat de doorgaande lijn van wetenschap en techniek, die op de onderzoeksschool al aanwezig is, gebruikt kan worden om de doorgaande lijn in de onderzoeksvaardigheden te creëren. Als start is de huidige situatie in groep 1-2 en 5-8 in kaart gebracht om duidelijk te krijgen waar in groep 3-4 op aangesloten moet worden. Als vervolg hierop is in het O&O-schema (Ontdekkend & Onderzoekend leren schema) van Folkertsma (2015) kritisch gekeken hoe de executieve functies en de leerkrachtrol hierin terugkomen. Uiteindelijk is het aangepast voor groep 3-4 door de executieve functies en de leerkrachtrol hieraan toe te voegen. Hierna is in de methode “De Zaken” kritisch gekeken welke lessen geschikt zijn om te herschrijven met behulp van het O&O-schema (Folkertsma, 2015). Tot slot is een les van “De Zaken” herschreven door gebruik te maken van het O&O-schema (Folkertsma, 2015). Deze les is middels vragenlijsten en interviews met de leerlingen geëvalueerd. Door de reflectie van de leerlingen kunnen de volgende lessen nog beter aangepast worden, omdat nu duidelijk is waar de leerlingen begeleiding in nodig hebben. Dit kan meegenomen worden in nog te ontwerpen lessen. Met deze resultaten is het O&O-schema van Folkertsma (2015) verder aangevuld met suggesties voor groep 3 en voor groep 4 om een opbouw te krijgen in de vaardigheden, die de leerlingen nog moeten leren.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2017-06-15 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |