De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een langer verblijf van startende leraren in het onderwijs

wat is het effect van oplossingsgerichte intervisie op het zelfvertrouwen, gevoel van competentie en teamgevoel van startende leraren op de onderzoekslocatie?

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Een langer verblijf van startende leraren in het onderwijs

wat is het effect van oplossingsgerichte intervisie op het zelfvertrouwen, gevoel van competentie en teamgevoel van startende leraren op de onderzoekslocatie?

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Veel startende leraren blijven kort werkzaam in het onderwijs. Dit zie ik terug in mijn onderwijsprakrijk. Om ervoor te zorgen dat startende leraren in het onderwijs blijven is het project Begeleiding Startende Leraren uitgerold (De Bruijn, 2014). Echter, het lerarentekort is nog altijd onverminderd groot (Van Loon, 2019). Om het lerarentekort tegen te gaan en de kwaliteit van onderwijs te kunnen waarborgen is het in mijn ogen essentieel dat startende leraren goede begeleiding krijgen. Het doel van het onderzoek is om te achterhalen of oplossingsgerichte intervisie invloed heeft op het zelfvertrouwen, gevoel van competentie en teamgevoel van startende leraren. Om een antwoord te geven op dit de onderzoeksvraag is oplossingsgerichte intervisie uitgevoerd binnen de onderwijspraktijk. Hierin participeerden drie startende leraren. Bij hen zijn vragenlijsten afgenomen. Tevens zijn zij geobserveerd om het proces en de progressie te monitoren. Uit de respons bleek dat de startende leraren zich competenter en zelfverzekerder voelden na zes bijeenkomsten. Tevens gaven zij aan dat het teamgevoel versterkt werd. Op basis hiervan wordt aanbevolen om diepgaande gesprekken te voeren met startende collega’s. In eerste instantie in een groep met startende leraren. Niet veel later ook met het voltallige onderwijsteam. Eventueel vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op een soortgelijk onderzoek met grotere intervisiegroepen waarbij ook gebruik wordt gemaakt van controlegroepen.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2019-06-13
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk