Een langer verblijf van startende leraren in het onderwijs
wat is het effect van oplossingsgerichte intervisie op het zelfvertrouwen, gevoel van competentie en teamgevoel van startende leraren op de onderzoekslocatie?Een langer verblijf van startende leraren in het onderwijs
wat is het effect van oplossingsgerichte intervisie op het zelfvertrouwen, gevoel van competentie en teamgevoel van startende leraren op de onderzoekslocatie?Samenvatting
Veel startende leraren blijven kort werkzaam in het onderwijs. Dit zie ik terug in mijn onderwijsprakrijk. Om ervoor te zorgen dat startende leraren in het onderwijs blijven is het project Begeleiding Startende Leraren uitgerold (De Bruijn, 2014). Echter, het lerarentekort is nog altijd onverminderd groot (Van Loon, 2019). Om het lerarentekort tegen te gaan en de kwaliteit van onderwijs te kunnen waarborgen is het in mijn ogen essentieel dat startende leraren goede begeleiding krijgen. Het doel van het onderzoek is om te achterhalen of oplossingsgerichte intervisie invloed heeft op het zelfvertrouwen, gevoel van competentie en teamgevoel van startende leraren. Om een antwoord te geven op dit de onderzoeksvraag is oplossingsgerichte intervisie uitgevoerd binnen de onderwijspraktijk. Hierin participeerden drie startende leraren. Bij hen zijn vragenlijsten afgenomen. Tevens zijn zij geobserveerd om het proces en de progressie te monitoren. Uit de respons bleek dat de startende leraren zich competenter en zelfverzekerder voelden na zes bijeenkomsten. Tevens gaven zij aan dat het teamgevoel versterkt werd. Op basis hiervan wordt aanbevolen om diepgaande gesprekken te voeren met startende collega’s. In eerste instantie in een groep met startende leraren. Niet veel later ook met het voltallige onderwijsteam. Eventueel vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op een soortgelijk onderzoek met grotere intervisiegroepen waarbij ook gebruik wordt gemaakt van controlegroepen.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2019-06-13 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |