De actieve kring
werken aan betrokkenheidDe actieve kring
werken aan betrokkenheidSamenvatting
Kinderen bewegen steeds minder (Van Oers, 2007). Op school zitten de kinderen het grootste deel van de dag. Zo is het kringmoment in groep 1-2 een typische stilzitsituatie (Both, 2007). Terwijl voor kinderen bewegen leven is (Both, 2007). Bewegen heeft invloed op de totale ontwikkeling van het kind. Door te bewegen wordt de motor van de hersenen aangezet (Scherder, 2014). Het kind komt tot leren door activiteiten die ontplooiingsmogelijkheden bieden (Beets-Kessens, 2013). Deze worden gerealiseerd door een krachtige speel-leeromgeving, die wat betreft inrichting, organisatie, houding van de leerkracht en materiaal aansluit bij de behoefte van het jonge kind. Hierin vormt betekenisvol spel, een veilig klimaat en betrokkenheid de basis om het kind te laten groeien. Goed onderwijs is, daar waar kinderen maximaal betrokken zijn (Laevers, 1992). Het verhogen van de betrokkenheid door inzet van activiteit betekent de klas “activeren” (Laevers, 1992). Het doel van het onderzoek is om waardevolle interventies te vinden die tegemoet komen aan de bewegingsdrang van het jonge kind, waarbij wordt nagegaan of door inzet van bewegings-interventies de betrokkenheid wordt verhoogd. De volgende onderzoeksvraag is opgesteld: “Wat is het resultaat van bewegingsinterventies op de betrokkenheid van de kinderen in groep 1-2 tijdens de kringactiviteiten? “ Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag zijn observaties, interviews en filmopnames ingezet. De organisatie, inrichting, materiaal en de houding van de leerkracht in de kring zijn gevoed met bewegingsinterventies. Deze hebben geresulteerd in betekenisvolle kringactiviteiten met bewegingsinterventies. Bij een betekenisvolle activiteit is sprake van waarneembare betrokkenheid. Uit de resultaten blijkt een hoge betrokkenheid. Dit is gerealiseerd binnen een veilig klimaat met betekenisvol spel als middel. Hieronder is het onderzoek weergegeven in het bloesemboom-model, dat het beeld van een groep weergeeft; het kind is een knop, de knoppen zullen uitgroeien tot bloemen.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2019-05-02 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |