De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'In de hoek!': over hoekenwerk in groep 3

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

'In de hoek!': over hoekenwerk in groep 3

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In de hoek! Een onderzoek waarin ik er achter kom dat hoekenwerk de betrokkenheid van kinderen binnen de taalleeslessen vergroot. Ik loop in februari 2010 in mijn werk aan tegen het klassikale karakter van de taal-leeslessen. Het duurt lang voordat de kinderen aan het werk gaan en als leerkracht hou ik weinig tijd over om verlengde instructie te geven. Hoe kan dit anders? De methode biedt voldoende suggesties om minder programmagericht te werken.
Wat is minder programmagericht werken en wat is de theorie daarachter? Ik heb hiervoor de theorie van ontwikkelingsgericht onderwijs bekeken. Centraal daarin staan de 4 B's: Betrokkenheid van de kinderen; betekenis; bemiddelende rol leerkracht; bedoelingen. De leessleutel sluit goed aan bij de gedachte achter ontwikkelingsgericht onderwijs.
Bij de manier van werken in februari wordt er lange luistertijd van de kinderen gevraagd. Hierom ben ik in de theorie ook een stukje ingegaan op concentratie van kinderen. Hieruit blijkt dat in mijn praktijksituatie een andere aanpak van de leerstof (dus andere inzet van de leerkracht) de concentratie kan verbeteren. Omdat mijn rol als leerkracht verschuift naar de rol van een begeleider, kan ik beter ingaan op de verschillen tussen kinderen en kan ik hiermee meer tegemoet komen aan inclusief onderwijs.
Na het bekijken van de theorie en het inzetten van de hoeken in de klas, ben ik gaan meten of de betrokkenheid van de kinderen is vergroot. Daarnaast vroeg ik mij af in hoeverre een andere werkvorm ook betrekking had op de resultaten en de beleving van de kinderen. Hiervoor heb ik toetsresultaten met elkaar vergeleken en een vragenlijst voor de kinderen afgenomen. Omdat ik op een grote school werk met meerdere groepen 3 wilde ik ook kijken in hoeverre het haalbaar was om schoolbreed een andere werkwijze in te zetten. Hiervoor heb ik een vragenlijst opgesteld om de collega's over hun bevindingen over de methode te informeren en naar een eventuele mogelijkheid voor een andere werkvorm.
Het taalonderwijs in groep 3 is veranderd. De kinderen zijn meer betrokken, de leerkracht heeft meer ruimte om gerichter en dus effectiever met de kinderen aan de slag te gaan. Ik heb een manier van werken gevonden waarbij de betrokkenheid van de kinderen bij de lees - taallessen aanzienlijk is vergroot. In de resultaten en beleving van de kinderen was niet veel verandering waar te nemen. Dit komt door de relatief korte periode waarin het onderzoek plaats heeft gevonden. De collega's zijn nog niet overtuigd van een andere aanpak voor de taal-leeslessen. Wanneer ik de collega's kan overtuigen van de manier van werken in de hoeken en het structureel ingezet kan worden op school, ben ik ervan overtuigd dat ook de resultaten op de lange termijn zullen verbeteren.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk