Van groep 8 naar de brugklas met gedifferentieerd huiswerk?!
Van groep 8 naar de brugklas met gedifferentieerd huiswerk?!
Samenvatting
Dit onderzoek is tot stand gekomen middels een samenwerking met medeonderzoeker Susan Sniekers. Er is gekozen om dit onderzoek op twee verschillende locaties, met verschillende groepen respondenten uit te voeren. Hierdoor is er diepgang ontstaan met betrekking tot de literatuurstudie en analyse. Dit heeft geleid tot een ontwerp dat, naar onze mening, door meerdere scholen gebruikt kan worden.
Dit onderzoek draagt bij aan het voorzien van onderwijsbehoeften van leerlingen op de basisschool. Leerkrachten van groep 8 voelen zich verantwoordelijk om leerlingen goed voor te bereiden op het voortgezet onderwijs. In dit onderzoek is gezocht naar mogelijkheden om het aanbod en de begeleiding van huiswerk in groep 8 te verbeteren, waardoor het meer aansluit bij de leerniveaus van de leerlingen. Hierbij is gekeken naar de verschillende leerstromen binnen het voortgezet onderwijs en de mogelijkheden om te differentiëren.
De volgende onderzoeksvraag is hiervoor geformuleerd: Op welke manier kunnen leerkrachten, op twee verschillende reguliere basisscholen, huiswerk vormgeven voor leerlingen van groep 8, om beter aan te sluiten bij de verschillende leerstromen binnen het voortgezet onderwijs?
Het uiteindelijke ontwerp is een ‘handleiding huiswerk groep 8’. Leerkrachten kunnen met behulp van deze handleiding leerlingen stapsgewijs begeleiden en voorbereiden op het voortgezet onderwijs. Hierbij wordt de focus gelegd op het leren plannen en krijgen leerlingen gedifferentieerd huiswerk. Dit huiswerk is afgestemd op de verschillende uitstroomperspectieven van de leerlingen.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2017-06 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |