Leren voor de toekomst
Leren voor de toekomst
Samenvatting
Leren voor de toekomst is de naam van dit onderzoek. Vaak is dit een van de redenen waarom huiswerk op de basisschool gegeven wordt. Leerlingen moeten leren hoe ze dat huiswerk moeten leren: metacognitieve vaardigheden aanleren. Maar kan dat ook als de leerstof van huiswerk niet aansluit bij de educatieve behoefte van een hoogbegaafde leerling? Deze ervaring heb ik opgedaan. Daarnaast krijgen de bij het onderzoek betrokken hoogbegaafde leerlingen bij een bovenschoolse lesvoorziening Russisch als huiswerk mee. Sluit dit huiswerk goed aan bij de behoeften van deze leerlingen en leren ze hoe te komen tot het leren van huiswerk? Ik heb een praktijkonderzoek met een evaluatief karakter gedaan naar het aansluiten van huiswerk bij de educatieve behoeften van hoogbegaafde leerlingen. Aan de hand van gegevens die verzameld zijn vanuit de literatuur, documentanalyse, vragenlijsten ingevuld door leerlingen en ouders en interviews met leerlingen worden conclusies en aanbevelingen gedaan. Het blijkt dat het leerwerk van de lesvoorziening beter aansluit bij de behoeften van de hoogbegaafde leerling dan het leerwerk van de basisschool
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2012 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |