Hoofdbrekenen
hoofdrekenen verbeteren bij leerlingen van het zesde leerjaar/groep 8Hoofdbrekenen
hoofdrekenen verbeteren bij leerlingen van het zesde leerjaar/groep 8Samenvatting
Nationale en internationale peilingen geven aan dat het reken-wiskunde niveau van de Vlaamse jeugd er op achteruitgaat. Deze perceptie is er ook op de school waar ik werk. (Boven)schoolse testen hoofdrekenen bevestigden deze perceptie. In kader van de opleiding tot Master EN heb ik een praktijkgericht onderzoek gevoerd hoe ik de hoofdrekenskills in het zesde leerjaar kon verbeteren bij hoofdrekenzwakke leerlingen. Deze casestudy situeert zich binnen de afstudeerrichting “leren” en de differentiatie “rekenen”. Het theoretisch kader van dit onderzoek is gebaseerd op het hoofdlijnenmodel (Van Groenestijn, Borghouts, & Janssen, 2011) en het principe van gespreide, gevarieerde herhaling ( (Jacobs, 2019a; Schmeier, 2018; Surma, et al., 2019). De begeleiding en remediëring van vier leerlingen uit klas zes zorgde er niet alleen voor dat de resultaten op de Tempo Test Tekenen (De Vos, 1992) en de automatiseringstest van bareka.nl (Bandstra Speciaal Rekenadvies, z.d.) verbeterden; de rekenbeleving (Van der Beek, Toll, & Van Luit, 2017) van de meeste leerlingen evolueerde positief.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2020-07-08 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |