Spelling in de bovenlaag van de klas
Spelling in de bovenlaag van de klas
Samenvatting
In deze scriptie is onderzocht wat nodig is om hoogbegaafde kinderen uit te dagen op het gebied van spelling. Hoogbegaafde kinderen ondervinden vaak problemen in de klas, omdat zij hun werk gemakkelijk aankunnen en geen uitdaging zien. Meest voorkomende problemen zijn onderpresteren, faalangst en perfectionisme.
In de klas kan een oplossing geboden worden door de kinderen extra werk te geven. Door compacting wordt de leerstof zo compact mogelijk aangeboden, en door verrijking wordt de reguliere leerstof aangevuld tot een uitdagend pakket voor hoogbegaafde leerlingen.
Taalfontein biedt mogelijkheden om te compacten. Maar dit zorgt ervoor dat hoogbegaafde kinderen vaak worden beziggehouden met terugkerende spelvormen. Deze puzzels en spellen zijn op langere termijn niet uitdagend voor deze kinderen.
Veel scholen zoeken naar ander materiaal op het gebied van spelling. In deze scriptie is onderzoek gedaan naar de verschillende materialen die worden aangeboden. Deze materialen zijn beoordeeld aan de hand van eerder geformuleerde criteria. Er blijkt dat slechts één methode, de methode ‘Spelling in de lift plus’ voldoet aan de criteria van uitdaging voor hoogbegaafde kinderen. Dit is erg weinig. Ter uitbreiding is gezocht naar extra werk op gebied van taal dat wel uitdagend is. Dit is gevonden in de methoden Schrijfpalet, Het grote taalspel en Slimme taal. Advies aan scholen, aan de hand van deze scriptie: Zoek uitdaging op taalgebied en niet op spelling.
Organisatie | Driestar Educatief |
Afdeling | Driestar Hogeschool |
LVO | |
Datum | 2012-08-28 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |