School as material
Teachers in arts education frequently struggle with their professional identity (Hatfield, Montana & Deffenbaugh, 2006; Welch, Purves, Hargreaves & Marshall, 2011). Am I an artist? A performer? A teacher? When probed about the reasons for this confusion, arts teachers …
2018-01-01Opvoeding & OnderwijsArtikel
Teamplayers
4CO-teaching is een methodiek waarbij alle partijen een gedeelde verantwoordelijkheid nemen voor zowel het ontwerp, de uitvoering, de debriefing als de reflectie op de lessen en zo de onderlinge samenwerking verbeteren om het onderwijs te verbeteren. Om dit project te evalueren zijn het ontwerp en de …
2018-01-01Opvoeding & OnderwijsBoek
Beleving in muziek met alle zintuigen
Beleving in Muziek (BiM)-lessen zijn ontworpen voor zeer laag functionerende leerlingen. Muziekdocent Vincent Lamers blogt over de verbluffende resultaten die hij bij deze doelgroep bereikt met de methode, die nu tien jaar bestaat. Volgens hem is BiM zeker ook geschikt voor muziekles aan kinderen in …
2018Opvoeding & OnderwijsArtikel
Als ik later groot ben, word ik....
Wat kunnen we van robots leren over de liefde? Over die vraag buigen kunstenaars, ontwerpers en wetenschappers zich in de tentoonstelling Robot Love in Eindhoven (2018) Emiel Heijnen en Talita Groenendijk zien de scheidslijnen tussen kunst en wetenschap verdwijnen. Welke aanknopingspunten biedt dit …
2018Taal, Cultuur & KunstenArtikel
Met meer handen in de klas meer muziek
Deze publicatie beschrijft de resultaten van het onderzoek naar co-teaching in de doorgaande leerlijn Muziek Talent Express (MTE) van Aslan Muziekcentrum. Aslan Muziekcentrum laat al ruim tien jaar muziekles op de basisschool verzorgen door de MTE en wil de groepsdocenten daarbij nauw betrekken door …
2017-01-01Opvoeding & OnderwijsBoek
Bandcheck
Bandcheck is een digitale zelfreflectietool voor spelers in bands of andere kleine instrumentale ensembles. De tool is het resultaat van een ontwikkelonderzoek naar een beoordelingsinstrument voor muziek vanuit het lectoraat Kunsteducatie en de opleiding ODM van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. …
2017Opvoeding & OnderwijsArtikel
Muziekeducatie doen we samen
Dit project was een unieke samenwerking tussen het Conservatorium van Amsterdam, de Universitaire Pabo van Amsterdam, de Pabo van de Hogeschool van Amsterdam en de iPabo met als doel een bijdrage te leveren aan de kwaliteitsverhoging van het muziekonderwijs op de basisschool. Gedurende twee jaar is er …
2016-03-30Opvoeding & OnderwijsBoek
Embodiment in Arts Education
Three ideas are central to this booklet. First, the teaching/learning process is seen as a multi-modal form of teaching/learning. A form of learning that is distributed over the entire body: a living process that requires a bodily attentiveness and dynamical attunement of both teacher and pupil. Second, …
2015-01-01Taal, Cultuur & KunstenBoek
Art Practice as Schooling
Since its founding in 1997, MAMA has taken a pioneering role in the field of visual arts talent development. By focusing on the experiences of leading educators and cultural organisers, this publication looks at how different institutions (museums, higher education, presentation platforms) apply these …
2015Opvoeding & OnderwijsArtikel
Beoordelen in de kunstvakken
Beoordeling is een onontkoombaar gegeven in het onderwijs: de beoordeling van leerprestaties laat zien wat het onderwijs met leerlingen of studenten wil bereiken en heeft bereikt. Maar het wat en het hoe van beoordelen blijft lastig, in het bijzonder voor docenten in kunstvakken. Het lectoraat Kunst- …
2014-01-01Opvoeding & OnderwijsBoek