Hooggeëerd publiek!
"kunnen de 7 PMT thema's bijdragen aan het social circus, uitgevoerd in het speciale basisonderwijs met kinderen met een negatief zelfbeeld?"Hooggeëerd publiek!
"kunnen de 7 PMT thema's bijdragen aan het social circus, uitgevoerd in het speciale basisonderwijs met kinderen met een negatief zelfbeeld?"Samenvatting
De volgende vraag staat centraal in dit afstudeerproject: "Kunnen de 7 PMT thema's bijdragen aan het social circus, uitgevoerd in het speciale basisonderwijs met kinderen met een negatief zelfbeeld?"
Het social circus is inmiddels een steeds bekender wordend begrip waarin al heel veel kinderen over de hele wereld zichzelf hebben kunnen ontwikkelen. Vooral de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen kan positief gestimuleerd worden. Uit literatuur blijkt dat het zelfbeeld van kinderen wordt gevormd door invloeden van buitenaf. In het geval van de kinderen die deelnemen aan het social circus hebben deze negatieve invloeden vaak geleid tot een negatief zelfbeeld. Het circus kan hier zijn bijdrage aan leveren door met een groep deelnemers een circusvoorstelling in elkaar te zetten waarbij het uiteindelijk niet gaat om de voorstelling zelf, maar om de weg die de kinderen er naar toe afleggen. In deze scriptie wordt onderzocht of PMT hier een bijdrage aan kan leveren. Dit wordt gedaan met behulp van de 7 PMT thema's. Ook wordt er een koppeling gemaakt tussen de hulpvraag van de deelnemers en de activiteiten die het circus biedt. Door te onderzoeken hoe de PMT het social circus beïnvloedt, wordt er antwoord gegeven op de hoofdvraag. De conclusie die ik uit dit onderzoek heb kunnen trekken, is dat PMT absoluut een bijdrage kan leveren aan het social circus. Dit kan worden gedaan door de PMT thema's te koppelen aan de hulpvraag van de cliënt en deze te integreren binnen het social circus d.m.v. circusactiviteiten.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Human Movement & Sports |
Partner | Elimschool te Rijssen |
Jaar | 2012 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |