'En wat heb je geleerd?' : een model om in gesprek te gaan over professionalisering
'En wat heb je geleerd?' : een model om in gesprek te gaan over professionalisering
Samenvatting
Leraren en lerarenopleiders ondernemen diverse professionaliseringsactiviteiten, maar
wat leveren die eigenlijk op? In dit artikel bespreken we een manier om met hen in
gesprek te gaan over opbrengsten van professionalisering. We maken daarbij gebruik van een bewerking van het ‘interconnected model of professional growth’ van Clarke en Hollingsworth (2002). Eerst beschrijven we recente inzichten rondom
professionalisering van leraren en lerarenopleiders. Daarna gaan we in op onze ervaringen met het gebruik van het model voor het bespreken van professionaliseringsprocessen en -opbrengsten. We doen dat aan de hand van twee voorbeelden. We sluiten af met een kritische beschouwing van het gebruik van dit
model voor onderwijsprofessionals.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Domein Windesheim in Almere |
Lectoraat | Urban Care and Education |
Gepubliceerd in | Tijdschrift voor lerarenopleiders Velon, Utrecht, Vol. 41, Uitgave: 3, Pagina's: 193-201 |
Datum | 2020-01-01 |
Type | Bijdrage aan periodiek |
Taal | Nederlands |