De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'En wat heb je geleerd?' : een model om in gesprek te gaan over professionalisering

Open access

Rechten:

'En wat heb je geleerd?' : een model om in gesprek te gaan over professionalisering

Open access

Rechten:

Samenvatting

Leraren en lerarenopleiders ondernemen diverse professionaliseringsactiviteiten, maar
wat leveren die eigenlijk op? In dit artikel bespreken we een manier om met hen in
gesprek te gaan over opbrengsten van professionalisering. We maken daarbij gebruik van een bewerking van het ‘interconnected model of professional growth’ van Clarke en Hollingsworth (2002). Eerst beschrijven we recente inzichten rondom
professionalisering van leraren en lerarenopleiders. Daarna gaan we in op onze ervaringen met het gebruik van het model voor het bespreken van professionaliseringsprocessen en -opbrengsten. We doen dat aan de hand van twee voorbeelden. We sluiten af met een kritische beschouwing van het gebruik van dit
model voor onderwijsprofessionals.

OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingDomein Windesheim in Almere
LectoraatUrban Care and Education
Gepubliceerd inTijdschrift voor lerarenopleiders Velon, Utrecht, Vol. 41, Uitgave: 3, Pagina's: 193-201
Datum2020-01-01
TypeBijdrage aan periodiek
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk