De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:

Open access

Rechten:

Samenvatting

Jonge kinderen leren vanuit nieuwsgierigheid. Hun aandacht wordt getrokken, ze gaan waarnemen, handelen, spelen. Het spel wordt steeds complexer en zo ontwikkelen ze zelfsturing: bijvoorbeeld keuzes maken, plannen, opruimen, doorzetten en op je beurt wachten. Dat is de basis voor cognitief leren, denk aan taalontwikkeling en het vermogen om te rekenen. De kinderopvang, peuterspeelzaal, gastouderopvang en basisschool spelen hierbij een belangrijke rol.
Maar vrij spelen of het volgen van een educatief programma, waarbij juist begeleiders de sturing in handen hebben zijn niet altijd het meest effectief.
Begeleid spelen in een rijke leeromgeving is dat wel. In het project Leren van Spel werken hogescholen, instellingen voor voor-en vroegschoolse educatie, scholen voor primair onderwijs, publieke instellingen, kennisinstellingen en beroepsvereningen samen aan ontwikkeling van kennis, vaardigheden en praktische tools voor het creëren van leeromgevingen voor jonge kinderen van 3 tot 7 jaar. Op de website www.lerenvanspel.nl vind je kennis en tools die je kunt inzetten om kinderen optimaal laten leren van spel.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingDomein Windesheim in Almere
LectoraatUrban Care and Education
Datum2017-11-06
TypeRapport
ISBN978-90-77901-88-5
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk