Wat is het effect van modeling op het begrijpend leesniveau van mijn leerlingen?
Wat is het effect van modeling op het begrijpend leesniveau van mijn leerlingen?
Samenvatting
Leerlingen in het VMBO hebben vaak te kampen met een grote achterstand op het gebied van begrijpend lezen. In dit onderzoek heb ik achterhaald of ‘modeling’ tijdens de lessen begrijpend lezen van invloed is op het begrijpend leesniveau van mijn leerlingen. Door middel van toetsscores heb ik in beeld gebracht wat de vooruitgang van de leerlingen is voor en na het modelen.
Aan het onderzoek hebben twee tweedejaars klassen van het VMBO deelgenomen. Deze klassen hebben acht weken lang van mij les gekregen en tijdens de lessen heb ik het principe van modeling toegepast. Na zes weken zijn de leerlingen groepsgewijs ook zelf gaan modelen. Het einde van deze acht weken werd afgesloten met een begrijpend lezen toets.
De resultaten laten zien dat modeling effect heeft op het begrijpend leesniveau van mijn leerlingen. Na een periode van acht weken modelen boeken de leerlingen een grotere vooruitgang vergeleken met de periodes daarvoor.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Opleiding | Lerarenopleiding Nederlands |
Afdeling | Domein Bewegen en Educatie |
Datum | 2014-01-01 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |