Begrijpend luisteren in groep 3/4
Een onderzoek naar lessen begrijpend luisteren, die leerlingen motiveren om tot tekstbegrip te komenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Begrijpend luisteren in groep 3/4
Een onderzoek naar lessen begrijpend luisteren, die leerlingen motiveren om tot tekstbegrip te komenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onderzoek naar de manier waarop de leerkrachten van de groepen 3 en 4 een les begrijpend luisteren kunnen geven waarbij de motivatie van de leerlingen om tot tekstbegrip te komen wordt bevorderd. Het ontwerp bestaat uit een workshop voor leerkrachten en een lessenserie. De leerkrachten leren lessen aanbieden waarin leerlingen gemotiveerd worden om tot tekstbegrip te komen. Tijdens het onderzoek wordt gebruik gemaakt van vragenlijsten en observatie van leerkrachten. Geconcludeerd kan worden dat het ontwerp zorgt voor motivatie van leerlingen om tot tekstbegrip te komen en voor leerkrachten een aanzet geeft om begrijpend luisteren aan te bieden in groep 3 en 4.
Organisatie | Hogeschool KPZ |
Opleiding | Lerarenopleiding Basisonderwijs |
Datum | 2017-08 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |