Help, reflecteren met onderbouwleerlingen
een collectief praktijkonderzoek naar het gedrag van de leraar in relatie tot mondelinge reflectie bij onderbouwleerlingenHelp, reflecteren met onderbouwleerlingen
een collectief praktijkonderzoek naar het gedrag van de leraar in relatie tot mondelinge reflectie bij onderbouwleerlingenSamenvatting
Onderzoek naar de vraag hoe kunnen de leraren van daltonschool de Bongerd mondelinge reflectie in de onderbouw begeleiden?’
De resultaten van het literatuuronderzoek en het vooronderzoek mondde uit in een ontwerp. Het ontwerp bestaat uit twee gedragsdoelen voor de leraar:
1. De leraar verbindt de leerdoelen van de zelfstandig werktaken aan het reflectiegesprek.
2. De leraar stelt één keer in de week, na het zelfstandig werken verschillende reflectievragen (beleving, aanpak en inhoud) en vraagt door. Uit de monitoring blijkt dat het ontwerp ervoor zorgt dat de twee onderbouwleraren een reflectiegesprek kunnen begeleiden en dat de leerlingen tot reflectie komen. Daarnaast blijkt uit de nulmeting en eindmeting dat de twee onderbouwleraren het gevoel hebben dat zij vaardiger zijn geworden in het begeleiden van mondelinge reflectie. Op basis van deze resultaten kan er geconcludeerd worden dat het ontwerp (de gedragsdoelen) een manier is om mondelinge reflectie in de onderbouw te begeleiden.
Organisatie | Hogeschool KPZ |
Opleiding | Master Leren en Innoveren |
Datum | 2015-09-30 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |