De keerzijde van de nieuwe economische realiteit: Zijn we naïeve digitale optimisten geworden?
De keerzijde van de nieuwe economische realiteit: Zijn we naïeve digitale optimisten geworden?
Samenvatting
Interview in Executive-People, nr.15, november 2014. Een appartement huren voor je vakantie doe je goedkoop bij AirBNB, een taxi bestel je voordelig via Uber. Je kinderen werken op school met een iPad, en thuis bedien je met je tablet niet alleen de thermostaat, maar ook de televisie en de verlichting. Heb je nieuwe schoenen nodig? Ook die bestel je online en laat het de volgende dag keurig thuisbezorgen. Nieuwe technologische mogelijkheden maken ons leven vaak makkelijker, leuker en in veel gevallen goedkoper.
Maar, is er ook een keerzijde aan deze 'nieuwe economische realiteit'? Staan we vaak genoeg stil bij de impact die technologische ontwikkelingen hebben op onze economie en onze maatschappij? Stellen we voldoende kritische vragen, of laten we ons meeslepen door het luide 'halleluja' dat klinkt vanuit bedrijven als Google en Facebook? En hoe zou de rol van de overheid in dit debat eruit moeten zien?
Organisatie | Hogeschool Inholland |
Afdeling | Domein Creative Business |
Lectoraat | Digital World |
Datum | 2014-11-29 |
Type | Andersoortig materiaal |
Taal | Nederlands |