Vakantie en gezondheid: een goede combinatie?
Een onderzoek naar de behoeftes aan gezondheid en wellness in het laagseizoen van de hotelgast van het Beach Hotel in ZoutelandeVakantie en gezondheid: een goede combinatie?
Een onderzoek naar de behoeftes aan gezondheid en wellness in het laagseizoen van de hotelgast van het Beach Hotel in ZoutelandeSamenvatting
Het Beach Hotel is een hotel gelegen in Zoutelande, wat sinds het voorjaar van 2016 volledig verbouwd en gerenoveerd is. Het hotel telt 4-sterren en beschikt over 69 kamers. In het hoogseizoen is het hotel nagenoeg altijd volgeboekt, maar in het laagseizoen is dit niet het geval wat maakt dat de eigenaar, Michel Kloeg, zich afvraagt waar de oplossing zou kunnen liggen. Om deze reden is de onderzoeksvraag gesteld: ‘’In hoeverre kan het Beach Hotel de bezettingsgraad in het laagseizoen verhogen door middel van het aanbieden van wellness arrangementen?’’.
De theoretische inzichten over bezoekers, het imago, behoeftes, trends en kansen zijn aan bod gekomen in het theoretisch kader wat leidt tot het inzicht dat er meer buitenlandse bezoekers naar Zeeland komen dan de Nederlandse toerist. Daarnaast vormen de 65+-ers de grootste toeristenmarkt. Daarbij duidt het imago van Zeeland op strand, zee, natuur en ontspanning: de toerist zoekt een uitvlucht van het dagelijkse leven. Daarnaast hechten zij waarde aan sociaal contact en zingeving tijdens hun bezoek aan de provincie. Daarentegen vormt de overige Nederlandse kust, maar ook de Belgische kust een bedreiging voor Zeeland omdat deze steeds populairder worden.
Om tot beantwoording van de onderzoeksvraag te komen zijn er 100 enquêtes afgenomen onder de hotelgasten die in het voorjaar in het Beach Hotel zijn verbleven. Door deze gegevens is er een inzicht verkregen in de behoeftes en wensen van de gast die in het voorjaar is verbleven.
Uit het onderzoek is gebleken dat gasten die in het voorjaar in het Beach Hotel hebben overnacht een behoefte hebben aan persoonlijke begeleiding zoals over advisering over voeding en beweging, maar ook interesse zouden hebben in meer wellnessfaciliteiten en arrangementen, die hierbij ook op gezondheid betrekking hebben. Daarnaast is gebleken dat de gasten die in het voorjaar zijn verbleven vooral in het voorjaar en de zomer komen, wat bevestigt dat zij minder interesse hebben in een overnachting in de winter: reden genoeg om arrangementen op te zetten waardoor zij het Beach Hotel ook in deze tijd van het jaar bezoeken. Hetgeen wat zij missen aan sportieve activiteiten is mountainbiken, een fitnessruimte en een zwembad waar zij zich in kunnen spannen.
Als aanbeveling wordt gegeven dat het Beach Hotel mogelijke samenwerkingen zou kunnen bewerkstelligen met wellness bedrijven in de omgeving van Zoutelande, maar ook om een gezonde lunch aan de bestaande arrangementen toe te voegen. Daarnaast is er het idee om een arrangement op te stellen waarbij het voor de ondervraagde gast gaat om het ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Als laatste zou er persoonlijke begeleiding betreffende voeding, training, maar ook een weekend kiteboarden of windsurfen aan de gast aangeboden kunnen worden bij aankomst van hun verblijf. Hierbij gaat het om het inspannen in groepsverband, waarbij teambuilding en sociaal contact centraal staan. Dit zou moeten zorgen voor een stimulans om een arrangement bij het Beach Hotel te boeken.
Organisatie | HZ University of Applied Sciences |
Opleiding | Vitaliteitsmanagement & Toerisme |
Afdeling | Domein Economie |
Partner | Beach Hotel, Zoutelande |
Datum | 2017-10-31 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |