De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

BandPlanner in beweging.

Een stap naar 'n geanimeerde toekomst.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

BandPlanner in beweging.

Een stap naar 'n geanimeerde toekomst.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

BandPlanner is een online platform voor artiesten en podia. Op dit platform worden artiesten en podia op basis van beschikbaarheid bij elkaar gebracht. Voor BandPlanner is de volgende onderzoeksvraag gesteld 'Hoe kunnen animaties ingezet worden om de boodschap van BandPlanner te communiceren naar de twee hoofddoelgroepen?' Om deze vraag te beantwoorden is er eerst onderzoek gedaan naar de doelgroep van BandPlanner en uit het onderzoek is gebleken dat BandPlanner twee hoofddoelgroepen en drie sub-doelgroepen onderscheidt: - Primaire doelgroep = (1) Artiesten; (2) Podia; - Secundaire doelgroep = (3) Publiek; (4) Adverteerders; (5) Investeerders. Middels verschillende onderzoeken zijn de doelgroepen uitgebreid onderzocht, waaruit gebleken is dat doelgroepen (4) Adverteerders en (5) Investeerders voornamelijk mond-tot-mondreclame gebruiken voor informatie. Hierdoor is persoonlijke contact en communicatie met deze doelgroep noodzakelijk. De doelgroep (2) Podia kan bereikt worden middels festivals. Doelgroepen (1) artiest en (3) publiek kunnen bereikt worden middels social media en festivals. Om de doelgroepen te bereiken middels social media en festivals is er onderzoek gedaan naar animaties. Uit dit onderzoek zijn er cijfers en conclusies ontstaan die de leidraad vormen voor het ontwerp van de animatie. Om de communicatie soepel te laten verlopen is er onderzoek gedaan naar transmediale en crossmediale storytelling. De keuze voor het concept is gevallen op crossmediale storytelling. Crossmediale storytelling is het vertellen van een groot verhaal via verschillende mediakanalen. Het verhaal wordt verdeeld via verschillende kanalen waardoor zonder de een de ander niet kan bestaan en het verhaal niet compleet is. Het verschil met transmediale storytelling zijn de cross-overs. Om het verhaal te kunnen begrijpen en volgen moet de deelnemer overstappen van het ene medium naar de andere. Het belangrijkste element voor dit concept is het verhaal. BandPlanner In Beweging is een online wereld waarin de verschillende doelgroepen hun muzikale problemen in kaart brengen. Een wereld waarin verschillende muziekgenres en podia een gezicht krijgen. Een gezicht dat herkenbaar is voor iedereen. Zoals in het communicatieonderzoek beschreven staat, tonen mensen sympathie bij datgene waarmee zij zich kunnen identificeren. Door gebruik te maken van clichés zijn er personages gecreëerd die een brede doelgroep vertegenwoordigen. De personages vormen de belangrijkste cirkel rondom de crossmediale storytelling. Deze personages worden niet alleen gebruikt in de animaties maar worden het gezicht van BandPlanner. Zij zijn zowel online (in de vorm van memes, animaties etc.) als in real life (op festivals en business events) te vinden. Het concept loopt negentien maanden en start vanaf december 2014. In de negentien maanden worden de personages geïntroduceerd aan de doelgroep en krijgen zij hun eigen leven op sociale netwerkkanalen. In mei/juni/juli stappen de personages uit de online wereld en worden ze gespot op verschillende festivals. De personages vormen het gezicht van BandPlanner en hierdoor is het belangrijk om een inschatting te hebben van de reactie van de doelgroep. Hiervoor is er een interview afgenomen bij 50 personen, waarvan 29 mannen en 21 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 34. De testpersonen waren tussen de 18 en 60 jaar. Testpersonen waren verdeeld in 16 podia, 16 artiesten en 18 geïnteresseerden. De uiteindelijke test heeft getoond dat de animaties en personages op een positieve manier opgevangen worden. De doelgroep identificeert zich met de personages, wel is er een valkuil aanwezig. Meer dan de helft van de testpersonen gaf aan dat de personages te veel op Southpark leken, dit kan voor negatieve publiciteit zorgen waardoor er hoog risico is. Aan de hand van de testfase is het duidelijk geworden dat de personages en de animatie goed bij de doelgroep terecht komen. De valkuil van BandPlanner In Beweging kan het feit zijn dat de animatie geassocieerd wordt met de animatie Southpark. Testpersonen gaven aan dat het verschil met de Southpark personages voornamelijk in de detaillering ligt. Doordat het positief door de doelgroepen wordt ontvangen is het concept BandPlanner In Beweging klaar om uitgevoerd te worden. De personages van BandPlanner onderscheiden zich door detailleringen en het extreme haar. Hierdoor is het belangrijk om dit door te zetten en in de toekomst meer aandacht aan het haar en details van de personages te geven. Wanneer er negatieve feedback wordt gegeven kan dat opgevangen worden en verwerkt worden in de ontwikkeling van de personages.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunication and Multi Media Design
AfdelingCommunicatie
PartnerBandPlanner, Apeldoorn
Datum2013-08-27
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk