Belemmerende en faciliterende factoren voor fysieke activiteit bij gezonde kinderen van 4 t/m 18 jaar
Belemmerende en faciliterende factoren voor fysieke activiteit bij gezonde kinderen van 4 t/m 18 jaar
Samenvatting
Aanleiding: Sedentair gedrag is een groeiend probleem bij kinderen. De gezondheid op jonge en volwassen leeftijd wordt negatief beïnvloed door deze minder fysieke of inactieve leefstijl.
Vraagstelling: Wat zijn de belemmerende en faciliterende factoren voor fysieke activiteit bij gezonde kinderen in de leeftijd van 4 t/m 18 jaar vanuit het oogpunt van de ouders?
Methode: Ouders van gezonde kinderen zijn in het kader van een kwalitatief onderzoek (HALYNeD studie) geïnterviewd in de vorm van een oefenfocusgroep. Het interview is getranscribeerd en vervolgens door 2 onderzoekers geanalyseerd doormiddel van het software programma MaxQDA. De teksten zijn daarbij gelabeld met vooraf vastgestelde codes. Bij de verdere analyse is gebruik gemaakt van het YPAP model. (The Youth Physical Activity Promotion Model (Welk, 1999))
Resultaten: De kinderen zijn vrij actief en de meerderheid voldoet aan de norm voor bewegen. De passieve instelling en andere interesses zoals bankhangen en tv kijken hebben een belemmerende invloed op de fysieke activiteit van kinderen. Succesbeleving, plezier en gezelligheid zijn als faciliterende factoren benoemd net als het functionele aspect van fysieke activiteit. De overgang van lagere naar middelbare school is veel genoemd als belemmerende factor. De attitude van de ouders heeft zowel positief als negatief invloed op het beweeggedrag van kinderen. Een goed beleid vanuit de gemeente ter stimulering van fysieke activiteit worden als faciliterend gezien.
Conclusie: Fysiek actief zijn van (gezonde) kinderen wordt op jonge leeftijd nog niet beperkt. Pas na de overgang van lagere school naar middelbare school vindt er een verandering van gedrag en interesses plaats waardoor een vermindering van fysieke activiteit ontstaat. Bij het ontbreken van stimulering of aandacht van voornamelijk de ouders wordt dit gedrag onderhouden en/of versterkt. Een omgeving waarin sporten en bewegen normaal is wordt als belangrijke positieve factor gezien evenals het plezier hebben in bewegen en de gezelligheid daarbij.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Fysiotherapie |
Afdeling | Bewegingsstudies |
Jaar | 2012 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |