Nieuwsbrief - onderzoek. Plusonline.nl
Nieuwsbrief - onderzoek. Plusonline.nl
Samenvatting
Mijn afstudeerstage vond plaats bij Senior Publications Nederland (SPN). SPN is een grote, gerespecteerde Nederlandse uitgeverij. Het bedrijf is verantwoordelijk voor een aantal populaire maandbladen, waarvan Plus Magazine het belangrijkste is. Het blad is gericht op de doelgroep 50+. Met een oplage van 300.000 per maand is Plus Magazine één van grootste publiekstijdschriften van Nederland.
Daarnaast is SPN actief op het Internet, met als voornaamste troef de website PlusOnline. Deze site opereert in principe onafhankelijk van het blad, maar een aantal artikelen uit het blad worden iedere maand doorgeplaatst, en de website heeft - omgekeerd - haar eigen rubriek in het blad. Ook staan er in het blad vaak verwijzingen naar de website. De website is een ontmoetingsplek voor vijftigplussers, die er interessante en nuttige informatie vandaan kunnen halen.
In opdracht van de afdeling internet en de afdeling marketing van SPN heb ik de afgelopen maanden een onderzoek uitgevoerd naar nieuwsbriefmarketing, met nadruk op onderwerpregel en opmaak. Deze scriptie is daar het eindresultaat van.
Het onderzoeksverslag bestaat uit een korte beschrijving van SPN en PlusOnline, uitleg van wat de nieuwsbrief precies inhoudt, onderzoek op het Internet naar andere nieuwsbrieven en hun strategieën, en mijn eigen onderzoek: een serie split runs (AB tests) van de nieuwsbrief, waarbij ik een algemene strategie ontwikkel voor het opstellen van de nieuwsbrief. De resultaten van dit onderzoek zijn vervolgens verwerkt in een handleiding voor de meeloopstagiair, en dat boekwerk vormt tevens mijn eindproduct voor het bedrijf.
Mijn project was in concreto bedoeld om de open-en-klik-ratio van de PlusOnline nieuwsbrief te verbeteren. Hiervoor heb ik een lange serie tests uitgevoerd, de resultaten geanalyseerd en er conclusies uit getrokken, op basis waarvan ik een serie adviezen heb geformuleerd in het verslag. Deze zijn met name nuttig voor de meeloopstagiair, die aan de hand van die adviezen de nieuwsbrief maakt.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Digitale Communicatie |
Afdeling | Communicatie |
Partner | Senior Publications Nederland; Plusonline.nl |
Datum | 2010-06-11 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |