Waarom filosoferen op een daltonschool thuishoort
Waarom filosoferen op een daltonschool thuishoort
Samenvatting
Het is opmerkelijk dat in het daltononderwijs nauwelijks aandacht wordt besteed aan filosoferen met kinderen. Vanuit ander vernieuwingsonderwijs is al langer bekend dat er scholen zijn die filosoferen als activiteit in hun programma hebben opgenomen (Bartels, 2007), maar zowel in de literatuur als in de praktijk van het daltononderwijs heb ik vrijwel geen aanwijzingen gevonden, die het belang van filosofie benoemen, of die de toepassing ervan aanmoedigen. Met dit artikel hoop ik daarin verandering te kunnen brengen.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Afdeling | Kenniscentrum Educatie |
Kenniscentrum Leren en Innoveren | |
Lectoraat | Normatieve Professionalisering |
Gepubliceerd in | DaltonVisie Nederlandse Dalton Vereniging (NDV), Den Haag, Vol. 4, Uitgave: 4, Pagina's: 10-12 |
Jaar | 2016 |
Type | Bijdrage aan periodiek |
Taal | Nederlands |