Procumer - Media van ons, voor ons : Visie op de ontwikkelingen binnen het Nederlands medialandschap
Procumer - Media van ons, voor ons : Visie op de ontwikkelingen binnen het Nederlands medialandschap
Samenvatting
Het medialandschap van onze westerse maatschappij is in beweging! Waar de hele straat zich voorheen verzamelde om de uitzending van die week te kunnen bekijken downloaden we nu de nieuwste bioscoop films op onze pc. Van een eenzijdig zenderaanbod kunnen we vandaag de dag onbeperkt veel kanalen en ander media-aanbod onze huiskamer binnenhalen. Sinds de mogelijkheid van digitale televisie (een revolutionaire ontwikkeling!) is er breed scala aan toevoegingen naast het traditionele televisie kijken ontstaan. Ontwikkelingen als themakanalen, interactieve deelname aan programmas, EPG, crossmediale verlenging naar de andere communicatie media en dit alles in ongekende kwaliteit. De techniek maakt een ontwikkeling door die ons nog steeds blijft verbazen.
Door al deze technische ontwikkelingen is onze omgang en verwachting van informatie verstrekking erg aan het veranderen. Vraag is wat hierin oorzaak en gevolg is. Echter, anno 2007 groeit er een generatie op die niet anders gewend is dan dat zij met muziek aan hun weblog bijhouden terwijl ze met hun vrienden chatten en de tv op de achtergrond aanstaat.
Door deze maatschappelijke en technologische verandering veranderd de functie van de publieke omroep. De publieke omroep is van iedereen en voor iedereen. Nu blijkt dat de publieke omroep niet automatisch het publieke bestel hierin ook kan vertegenwoordigen en bedienen. In plaats van een initiatief vanuit de publieke omroep met een bepaald aanbod, word er nu vanuit de kijker gevraagd om een bepaald programma. En als deze niet naar wens is creëert hij dit aanbod zelf!
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Mediatechnologie |
Afdeling | ICT |
Partner | VPRO |
Jaar | 2007 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |