Verkenning van subsidiekansen voor het Kenniscentrum Duurzaam Organiseren Hogeschool Leiden
Verkenning van subsidiekansen voor het Kenniscentrum Duurzaam Organiseren Hogeschool Leiden
Samenvatting
Om de groei en ontwikkeling van lectoraten en kenniscentra in Nederland te realiseren stijgt de behoefte om financieringsmogelijkheden te verkennen. Hogescholen en universiteiten ontvangen van het Rijk budget om onderwijs te geven en onderzoek uit te voeren. Deze rijksbijdrage is voor het hbo
de grootste bron van inkomsten. Samen met de collegegelden vormt de rijksbijdrage de eerste geldstroom. Geringer van omvang voor de meeste hogescholen, zo ook Hogeschool Leiden, zijn de tweede en derde geldstroom. De tweede geldstroom betreft subsidies voor onderwijs en onderzoek vanuit de overheid. De derde geldstroom bestaat uit inkomsten die voortkomen uit contractonderwijs en -onderzoek en EU-financiering. Docenten en onderzoekers van de faculteiten halen de tweede en derde geldstromen binnen en die vloeien dan ook rechtstreeks naar de betreffende faculteiten. Veel hogescholen willen meer van deze specifieke subsidies voor onderwijs en onderzoek verwerven en zo de tweede en derde geldstroom vergroten.
Ook in het Kenniscentrum Duurzaam Organiseren, onderdeel van de faculteit Management & Bedrijf van Hogeschool Leiden, groeit de belangstelling voor dit onderwerp. Om de zoektocht naar oplossingen te vergemakkelijken en een bijdrage te leveren aan de verdere ontwikkeling van het kenniscentrum Duurzaam Organiseren heeft het Lectoraat PR & Transparantie deze notitie opgesteld.
In de notitie is weergegeven waar de lectoraten en kenniscentra vandaan komen, waar we staan en waar we naartoe koersen. Ook is geschetst welke rol de eerste, tweede en derde geldstroom vervullen voor de kenniscentra. Tot slot zijn enkele conclusies getrokken om in deze materie verder te komen. Voor deze notitie is gebruik gemaakt van deskresearch en interviews met diverse betrokkenen en deskundigen – zie bijlagen voor bronnen en geïnterviewden.
Organisatie | Hogeschool Leiden |
Afdeling | Faculteit M&B |
Lectoraat | PR en Social Media |
Datum | 2022-04-26 |
Type | Rapport |
DOI | 10.48544/759319f1-125c-4fb3-9a64-2755ebea04cb |
Taal | Nederlands |