Het gebruik van gespreksvoering door gemeenten bij handhaving
handhaving door gemeenten op het gebied van bouw- en woningtoezichtHet gebruik van gespreksvoering door gemeenten bij handhaving
handhaving door gemeenten op het gebied van bouw- en woningtoezichtSamenvatting
In 2012/2013 is door het onderzoeksbureau BMC in opdracht van de Vereniging van Gemeenten Mediation onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken van mediation bij gemeenten. Uit dit onderzoek is gebleken dat gemeenten gebruik maken van mediation bij hun handhavingstaken. Opdrachtgever BMC wilde vervolgens een nieuw onderzoek om de gemeenten inzicht te geven in het gebruik van gespreksvoering bij handhavingszaken op het gebied van bouw- en woningtoezicht. Uit het onderzoek is gebleken dat gemeenten bij het proces van de aanvraag van een vergunning tot en met de handhaving op verschillende manieren gespreksvoering inzetten. Het inzetten van gespreksvoering bij de handhaving heeft meerdere doeleinden; het verbeteren van de relatie tussen overheid en burger, het voorkomen van het juridisch traject en tijd- en kostenbesparing. Uit de praktijk blijkt dat het handelen van de gemeenten en burger een grote rol spelen om de gespreksvoering succesvol te laten verlopen. Gemeenten brengen burgers op de hoogte van het handhavingstraject dat in gang wordt gezet en de burgers krijgen de ruimte om hun verhaal te doen. Ook komen de werkelijke problemen die spelen aan het licht. Dit zorgt ervoor dat burgers zich gehoord voelen en verbetert de relatie tussen burger en overheid. Punt van kritiek is dat gemeenten en burgers wel open moeten staan voor gespreksvoering. Als een van beide partijen dit niet doet, dan hebben gesprekken geen zin en wordt het juridisch traject alsnog in gang gezet.
Organisatie | Hogeschool Leiden |
Opleiding | Sociaal-Juridische Dienstverlening |
Afdeling | Faculteit M&B |
Partner | BMC Onderzoek |
Datum | 2018-06-25 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |