De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Vertrouwen of controle?

Toetsen als afreken- of waarnemingsinstrument in het vrijeschoolonderwijs

Open access

Rechten:

Vertrouwen of controle?

Toetsen als afreken- of waarnemingsinstrument in het vrijeschoolonderwijs

Open access

Rechten:

Samenvatting

Vandaag de dag gaat het in het onderwijsdebat geregeld over de zin en onzin van toetsen en beoordelen. Echter, om te kunnen spreken over de evaluatie van het onderwijs – waar het in wezen om gaat als je het over toetsen hebt – moet je weten wat je beoogt met het onderwijs dat je geeft
(Wiliam, 2018). De vrijeschool is honderd jaar geleden opgericht met een uitgesproken visie over het onderwijs. Voordat we het kunnen hebben over toetsen moeten we kort aandacht schenken aan de doelen van ons onderwijs. Je zou kunnen stellen dat het doel van ons onderwijs is dat we “leerlingen helpen zich zo te ontwikkelen dat zij als volwassenen een plaats in de samenleving kunnen vinden” (Mayo, 2015, p. 21).

OrganisatieHogeschool Leiden
AfdelingFaculteit Educatie
LectoraatWaarde(n) van Vrijeschool Onderwijs
Jaar2019
TypeRapport
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk