Vertrouwen of controle?
Toetsen als afreken- of waarnemingsinstrument in het vrijeschoolonderwijsVertrouwen of controle?
Toetsen als afreken- of waarnemingsinstrument in het vrijeschoolonderwijsSamenvatting
Vandaag de dag gaat het in het onderwijsdebat geregeld over de zin en onzin van toetsen en beoordelen. Echter, om te kunnen spreken over de evaluatie van het onderwijs – waar het in wezen om gaat als je het over toetsen hebt – moet je weten wat je beoogt met het onderwijs dat je geeft
(Wiliam, 2018). De vrijeschool is honderd jaar geleden opgericht met een uitgesproken visie over het onderwijs. Voordat we het kunnen hebben over toetsen moeten we kort aandacht schenken aan de doelen van ons onderwijs. Je zou kunnen stellen dat het doel van ons onderwijs is dat we “leerlingen helpen zich zo te ontwikkelen dat zij als volwassenen een plaats in de samenleving kunnen vinden” (Mayo, 2015, p. 21).
Organisatie | Hogeschool Leiden |
Afdeling | Faculteit Educatie |
Lectoraat | Waarde(n) van Vrijeschool Onderwijs |
Jaar | 2019 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |