De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een bedrijfsjournalistiek bureau en de interne communicatie van ministeries

Een bedrijfsjournalistiek bureau en de interne communicatie van ministeries

Samenvatting

De afgelopen jaren verkiezen steeds meer organisaties digitale communicatiemiddelen boven papieren communicatiemiddelen. Bedrijven die hun geld verdienen met traditionele communicatiemiddelen zien hun omzet daardoor dalen. Zo ook Maters & Hermsen (hierna ‘M&H’ te noemen). Belangrijke klanten die het bedrijfsjournalistieke bureau voorheen grote opdrachten bezorgden, kiezen steeds vaker voor digitale middelen. Die digitale middelen vullen zij vaak met zelfgemaakte content. De Rijksoverheid is hier een goed voorbeeld van. Waar de meeste ministeries in het verleden M&H inhuurden voor het maken van hun bladen, kiezen veel ministeries nu voor een heel andere aanpak. Na de komst van het rijksbrede intranet ‘Rijksportaal’, schaften verschillende ministeries hun personeelsblad af. Interne redacties zorgen voor de content van Rijksportaal.
M&H is nieuwsgierig naar hoe die digitalisering bij grote (voormalige) klanten, zoals de verschillende Nederlandse ministeries, in de praktijk werkt. Het wil weten hoe het op de digitalisering kan inspelen. Door middel van onderzoek, zocht het bedrijfsjournalistieke bureau naar een antwoord op de vraag: ‘Wat kan M&H aanpassen aan zijn producten- en dienstenportfolio om tekortkomingen in de aansluiting van de mediamogelijkheden (van de huidige interne redactionele communicatiemiddelen van de doelgroep) op de communicatieprocessen (van de doelgroep) aan te vullen?’
De onderzoeksdoelgroep bestaat uit zes ministeries, namelijk het Ministerie van Algemene Zaken, het Ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Financiën, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het Ministerie van Veiligheid en Justitie en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Deze ministeries maken allemaal gebruik van Rijksportaal. In sommige gevallen hebben zij daarnaast een papieren en/of een digitaal magazine.
Het onderzoek omvat een combinatie van deskresearch en kwalitatief onderzoek. Daaruit blijkt dat de mediamogelijkheden van de interne redactionele communicatiemiddelen van de doelgroep en de communicatieprocessen van de doelgroep niet naadloos op elkaar aansluiten. De departementale nieuwsredacties benutten de mogelijkheid tot het maken van video’s te weinig. Het inhuren van een externe partij om de video’s te maken, vinden zij vaak te duur. Redactieleden ervaren een te hoge drempel om zelf video’s te maken.
Een ander probleem ligt in de interactie. De mogelijkheid tot interactie is (binnen beperkte mogelijkheden) aanwezig, maar gebruikers van de interne redactionele communicatiemiddelen maken er weinig gebruik van. Het gebeurt zelden dat gebruikers van Rijksportaal of de digitale magazines reageren op een gepubliceerd artikel.
Een cursus ‘Prikkelende Content creëren voor Intranet’ kan voor M&H een manier zijn om op de problemen bij de doelgroep in te spelen. Tijdens deze cursus leren redactieleden van de departementale nieuwsredacties om intranetcontent zo aantrekkelijk te maken, dat gebruikers ervan geprikkeld worden om te reageren. Zowel tekstuele content als content in de vorm van video’s komt aan de orde.
Een andere aanbeveling is het organiseren van een interactief evenement. De doelgroep daarvan omvat de rijksambtenaren van wie het maken van content voor digitale interne redactionele communicatiemiddelen tot (een van) hun taken behoort. Tijdens dit evenement biedt M&H in samenwerking met de Rijksoverheid verschillende workshops, interactieve lezingen en brainstorms aan. Het doel hiervan is om samen mogelijkheden te vinden om Rijksportaal interactiever te maken. Als aanvulling op dit onderzoek kan M&H bovendien een onderzoek doen onder de ontvangers van Rijksportaal.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
Datum2014-09-02
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk