Marktonderzoeken als bewijsmiddel voor de inburgering of bekendheid van een merk
een onderzoek naar het praktijkgebruik van de artikelen 2.20 lid 1 sub c en 2.28 lid 2 BVIE in de vorm van marktonderzoekenMarktonderzoeken als bewijsmiddel voor de inburgering of bekendheid van een merk
een onderzoek naar het praktijkgebruik van de artikelen 2.20 lid 1 sub c en 2.28 lid 2 BVIE in de vorm van marktonderzoekenSamenvatting
De advocaten die bij de Clercq werkzaam zijn op de afdeling IT, IE en Privacy, zouden graag meer
inzicht willen verkrijgen in waar een marktonderzoek aan moet voldoen om als bewijs te dienen voor
de bekendheid of inburgering van een merk. Bij het lezen van het artikel ‘De opkomst van
marktonderzoek in merkenzaken’ van Gregor Vos en Tom Iserief, ontstond er bij Teun interesse over
marktonderzoeken, met daarbij een aantal vragen. Dit was de aanleiding van deze scriptie.
Het doel van dit onderzoek is om De Clercq Advocaten en Notariaat te adviseren over
marktonderzoeken als bewijs in merkinbreukzaken op grond van artikel 2.20 lid 1 sub c BVIE (bekend
merk) en op grond van artikel 2.28 lid 2 BVIE (inburgering). Door middel van jurisprudentie- en
literatuuronderzoek. Er wordt door middel van literatuur- en jurisprudentieonderzoek onderzocht
waar een marktonderzoek aan moet voldoen om bekendheid en inburgering van een merk te
bewijzen. Aan de hand hiervan, wordt er een bruikbaar advies opgesteld voor merkinbreukzaken.
De centrale vraag van dit onderzoek is: Welk advies kan De Clercq Advocaten en Notariaat aan haar
cliënten geven over marktonderzoeken als bewijsmiddel voor bekendheid (art. 2.20 lid 1 sub c BVIE)
en inburgering (2.28 lid 2 BVIE) binnen het merkenrecht in Nederland, blijkens wet- en regelgeving en
jurisprudentie -en literatuuronderzoek?
Organisatie | Hogeschool Leiden |
Opleiding | HBO-Rechten |
Afdeling | Faculteit M&B |
Partner | De Clercq Advocaten en Notariaat |
Datum | 2019-01-15 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |