Behandelen of doorsturen?
Onderzoek naar de grondslag en reikwijdte van artikel 6:171 BW voor gemeentenBehandelen of doorsturen?
Onderzoek naar de grondslag en reikwijdte van artikel 6:171 BW voor gemeentenSamenvatting
In dit onderzoeksrapport is onderzoek gedaan naar de toepassing en reikwijdte van artikel 6:171 BW, ten behoeve en in opdracht van Servicepunt71 te Leiden. Artikel 6:171 BW ziet toe op de aansprakelijkheid van niet-ondergeschikten. Indien dit betreffende artikel van toepassing is, is niet alleen de niet-ondergeschikte aansprakelijk maar ook de opdrachtgever. Dit zorgde echter voor enige twijfels bij de opdrachtgever. Het doel van dit onderzoek is dan ook uit te vinden wat de exacte reikwijdte van artikel 6:171 BW in de praktijk was. De uitkomst van dit onderzoek kan dan weer worden gebruikt in de beoordeling van toekomstige schadeclaims van derden.
De voornaamste conclusie die kan worden getrokken uit dit onderzoeksrapport is dat Servicepunt71 wettelijk gezien juist handelt. Uit de dossieranalyse is gebleken dat zij de schadeclaims op een behoorlijke wijze monitort. Daarbij blijven de dossiers niet langer open dan zes maanden, met enkele uitzonderingen daargelaten. Zij hanteert tevens een consistente handelswijze in alle dossiers. Ondanks alle goede punten, is er ook ruimte voor verbetering. Dit zit voornamelijk op de monitoring van de schadeclaims.
Naar aanleiding van de getrokken conclusies zijn er drie soorten aanbevelingen gedaan.
Organisatie | Hogeschool Leiden |
Opleiding | HBO-Rechten |
Afdeling | Faculteit M&B |
Partner | Servicepunt71 |
Datum | 2018-06-13 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |