Spelsimulatie
Instrument voor het begeleiden van complexe systemenSpelsimulatie
Instrument voor het begeleiden van complexe systemenSamenvatting
Dit artikel stelt de vraag naar coaching van complexe sociale systemen (zoals organisaties).
Hoe kan een organisatiebegeleider reflectie en ontwikkeling van binnenuit
stimuleren? Als antwoord op deze vraag wordt de inzet van spelsimulaties beschreven.
Deelnemers ervaren binnen de omgeving van het spel hun onderlinge interactiepatronen
en de consequenties daarvan. Op basis daarvan leren zij over het onderlinge
samenspel in de reële sociale wereld die de organisatie is. Met een uitgewerkte casus
van het simulatiespel The New Commons Game wordt het karakter van deze leerprocessen
geïllustreerd.
Organisatie | Hogeschool Rotterdam |
Lectoraat | Kenniscentrum Talentontwikkeling |
Gepubliceerd in | Tijdschrift voor Management & Organisatie Management Impact, Uitgave: 6, Pagina's: 94-108 |
Datum | 2016-12-01 |
Type | Artikel |
Taal | Nederlands |