De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Vergroenen en omvormen van schoolpleinen in Maassluis: samen bouwen aan groene schoolpleinen, voor een klimaatadaptieve en leefbare wijk

Open access

Rechten:

Vergroenen en omvormen van schoolpleinen in Maassluis: samen bouwen aan groene schoolpleinen, voor een klimaatadaptieve en leefbare wijk

Open access

Rechten:

Samenvatting

Dit onderzoek concentreert zich op het principe ontwerpen van schoolpleinen in Maassluis met als doel om ze geschikter te maken voor spel, klimaatadaptatie en leefbaarheid. Gezien de groeiende uitdagingen zoals extremere hitte, droogte en neerslag is het aanpassen van stedelijke buitenruimtes, waaronder schoolpleinen, noodzakelijk. Dit onderzoek valt binnen het bredere kader van "Maassluis Rainproof", een programma binnen de Gemeente Maassluis gericht op het weerbaarder maken van de stad tegen klimaatverandering.

De hoofdvraag van dit onderzoek luidt als volgt: Hoe kan de Gemeente Maassluis haar schoolpleinen zo herinrichten, zodat ze speelbaarder, klimaatadaptiever en leefbaarder zijn voor scholen en omgeving?

Om deze hoofdvraag te beantwoorden zijn verschillende onderzoeksmethoden ingezet. Allereerst is er literatuuronderzoek gedaan naar de kenmerken van klimaatadaptieve pleinen. Vervolgens zijn de huidige schoolpleinen en hun problemen geanalyseerd en zijn er mogelijkheden in de omgeving onderzocht om de pleinen te verbeteren. Deze suggesties
omvatten aspecten zoals vergroting, herindeling en vergroening, waarbij zowel infrastructuur als sociaal welzijn in ogenschouw zijn genomen. Om de hoofdvraag te beantwoorden zijn drie deelvragen opgesteld.

De eerste deelvraag: Wat zegt de literatuur over de kenmerken van een groene blauwe klimaatadaptieve plein? richt zich op de kenmerken van goed speelbare en klimaatadaptieve schoolpleinen. Uit verschillende bronnen van literatuuronderzoek kwamen kenmerken en mogelijkheden van klimaatadaptieve schoolpleinen naar voren, zoals waterdoorlatende oppervlakken, regenwateropvangsystemen, groene beplanting, schaduwrijke zones en natuurlijke speelelementen. Deze kenmerken vormen richtlijnen voor het principe ontwerp van de schoolpleinen.

In de tweede deelvraag: Hoe zien de huidige schoolpleinen en de omgeving in Maassluis eruit, welke problemen treden erop? is gekeken naar de huidige staat van de schoolpleinen
van basisscholen (geanonimiseerd). Een scorekaart gericht op klimaatadaptatie werd gebruikt om de schoolpleinen te beoordelen. De resultaten varieerden, maar toonden over het algemeen vele problemen. Gebrek aan ruimte, groen, wateroverlast, schaduw en onvoldoende speelobjecten waren veelvoorkomende issues.

Tot slot in de derde deelvraag: Welke kansen liggen er in de ruimte rondom de 3 pleinen om samen te voegen met het plein? werden de kansen geïdentificeerd om de schoolpleinen te
vergroten. Vaak zijn de huidige schoolpleinen te klein voor het aantal leerlingen. In samenwerking met de afdeling verkeer werd vastgesteld dat er mogelijkheden zijn om rondom basisscholen (geanonimiseerd) extra ruimte te creëren voor uitbreiding van de schoolpleinen.

Al met al draagt dit onderzoek bij aan het begrip van de huidige situatie en de mogelijke verbeteringen van schoolpleinen in Maassluis en biedt het waardevolle inzichten voor het realiseren van klimaatadaptieve, speelbare en leefbare buitenruimtes.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Rotterdam
OpleidingWatermanagement
AfdelingIGO
Partnergemeente Maassluis
Datum2023-10-09
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk