Druk van de ketel
Adviesproduct over het verminderen van druk-ervaring bij kinderen bij de Grote OversteekDruk van de ketel
Adviesproduct over het verminderen van druk-ervaring bij kinderen bij de Grote OversteekSamenvatting
Het onderzoek dat voor u ligt is geschreven naar aanleiding van verschillende signalen die
de opdrachtgever heeft opgepikt bij de Grote Oversteek. Deze signalen gingen over
onderling vergelijken bij kinderen en sociale druk die daarbij komt kijken. We hebben een
onderzoek gestart naar de invloed van sociale druk bij kinderen in de overgang van groep 8
naar de brugklas. Aan de hand van de onderzoeksresultaten is een advies geschreven en
een product ontwikkeld.
We hebben een context- en probleemanalyse van sociale druk bij kinderen van de Grote
Oversteek uitgevoerd. De analyse bevestigt de nodige verandering binnen het programma.
Het onderzoek richt zich op factoren zoals kansenongelijkheid en gebrek aan zelfvertrouwen.
De doelstelling is het ontwikkelen van een advies aan de opdrachtgever dat bijdraagt aan
betere ondersteuning bij de druk-ervaring bij de overstap van groep 8 naar de brugklas.
De huidige aanpak, bestaande uit trainingen, wordt niet als voldoende beschouwd bij het
ondersteunen in de druk-ervaring bij kinderen. Een enquête onder de begeleiders van de
Grote Oversteek toont dit aan. Hieruit blijkt dat de begeleiders ruimte tot verbetering zien
voor het ontwikkelen van een training specifiek gericht op het thema ‘druk’.
Daarnaast hebben we druk-ervaringen onderzocht via literatuuronderzoek en
praktijkonderzoek, waarmee ontwerpeisen zijn opgehaald. Dit is gedaan door middel van
interviews, observaties en een enquête. Het onderzoek benadrukt thema's zoals
identiteitsontwikkeling, groeps- en familiedruk. Sociale normen binnen groepen, waaronder
familie, vrienden en social media, kunnen zowel als steun als druk worden ervaren. Kinderen
voelen behoeften om erbij te horen en sociale relaties te vormen, wat kan leiden tot druk.
Wanneer verwachtingen van mensen uit de omgeving hoger zijn dan die van de kinderen
zelf, is er sprake van druk. Specifiek in groep 8 ervaren kinderen druk rond
doorstroomtoetsen en adviesperiodes.
Het onderzoek resulteert in ontwerpeisen zoals integratie van het thema ‘druk’ in trainingen
en bewustmaking van dit thema bij begeleiders. Het literatuuronderzoek wees op factoren
zoals kansenongelijkheid, een gebrek aan zelfvertrouwen en de invloed van groepen en
familie, met psychische klachten als mogelijk gevolg van druk-ervaring bij kinderen in groep
8.
Uit het onderzoek en de daaruit voortvloeiende ontwerpeisen zijn vijf aanbevelingen
voortgekomen: weerbaarheidstraining, training voor stagiairs, inzet van gastsprekers,
onderzoek naar één-op-één begeleiding en evaluatie rondes volgens het SCAMPER-model.
Deze aanbevelingen hebben als doel de weerbaarheid van kinderen te vergroten,
bewustwording te creëren bij begeleiders over de druk-ervaringen van kinderen en de
beroepstrainingen te verdiepen voor een betere identiteitsontwikkeling.
Het advies presenteert een training over sociale druk, ontworpen voor begeleiders van de
Grote Oversteek. De training omvat een combinatie van een klassikale
bewustwordingssessie en een individueel weerbaarheidsgedeelte, gericht op kinderen in
groep 8. Daarbij worden evaluaties geïmplementeerd om het programma continu te
optimaliseren.
4
De missie van de Weekend Academie is het vergroten van de kansengelijkheid. Door bij te
dragen aan de weerbaarheid van de kinderen van de Grote Oversteek, kunnen zij beter zelf
keuzes maken, wat kan bijdragen aan kansengelijkheid. Het versterken van weerbaarheid
zorgt ook voor versterking van eigen kracht en draagt bij aan de menselijke waardigheid.
Organisatie | Hanze |
Opleiding | Social Work [vanaf 1 sept. 2017 ...] |
Afdeling | Academie voor Sociale Studies |
Partner | De Weekend Academie |
Datum | 2024-01-08 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |