De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Creëren van een innovatieve omgeving : onderzoek naar de invloed van leiderschap, cultuur en structuur van een bedrijf op zijn innovatiekracht.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Creëren van een innovatieve omgeving : onderzoek naar de invloed van leiderschap, cultuur en structuur van een bedrijf op zijn innovatiekracht.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

INNOVATION IS THE ABILITY TO SEE CHANGE AS AN OPPORTUNITY - NOT A THREAT
Steve Jobbs

Innovatie is belangrijk, daar is men het wel over eens. Voor wie het moeilijk vindt, zijn er diverse organisaties die de ondernemer bijstaan in het innoveren. Het lectoraat Ondernemen en Innoveren, verbonden aan de Haagse Hogeschool, doet onderzoek naar vijf aspecten waarvan zij vermoeden dat die invloed kunnen hebben op de innovatiekracht van een bedrijf.

In opdracht van het lectoraat is bij de twee bedrijven genoemd in de onderzoeksvraag de huidige situatie van leiderschap, cultuur en structuur gemeten. Deze gegevens zijn gerelateerd aan innovativiteit. In verband met de tijdsspanne is ervoor gekozen de omgeving en innovatiestrategie te laten vervallen. Naast het onderzoeken van de huidige situatie betreffende de drie aspecten, is ook gestart met het doorlopen van een innovatieproces. Dit is gebeurd op basis van vier fasen, te weten search, select, implement en capture. Het theoretisch kader voor beide onderzoeken is gevormd door de literatuur van Joseph Tidd, Robert E. Quinn en Jeroen de Jong.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingAFM Bedrijfseconomie
AfdelingAcademie voor Accounting & Financial Management
PartnerLectoraat Ondernemen & Innoveren, Haagse Hogeschool
Jaar2011
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk