Van onderwijs- naar leeromgeving
Van onderwijs- naar leeromgeving
Samenvatting
Het onderwijs zoals we het nu kennen stamt uit het begin van de 19e eeuw. In de Nederlandse onderwijswet van 1806 werden leraren verplicht klassikaal les te gaan geven en de oude manier van lesgeven
werd verboden (het zogenaamde hoofdelijk onderwijs). Onderwijzers moesten vanaf dat moment bevoegd zijn tot onderwijzen en de landelijke inspectie hield toezicht of de nieuwe schoolregels werden nageleefd.
Gezien de veranderingen in de samenleving, ziet het er naar uit dat het ‘traditionele’ onderwijs aan het einde van zijn levenscyclus is gekomen. Technologische innovaties maken dat werk verandert en onderwijs dat jongeren voorbereidt op “volwaardige deelname aan de samenleving en een bij hun talenten passende (toekomstige) positie op de arbeidsmarkt” (Onderwijsbegroting OCW 2011, artikel 3) zal zich daarop moeten aanpassen. En zoals het geen zin heeft om krijtjes voor het schoolbord te verbeteren als een digibord wordt gebruikt, gaat het ook niet lukken om het onderwijs te verbeteren met verouderde gereedschappen.
In dit essay zullen enkele kenmerken van de hedendaagse loopbaanbegeleiding worden geplaatst in de tijdgeest waaruit deze kenmerken zijn voortgekomen. De tekst komt deels uit de oratie ‘Architectuur
van leren voor de loopbaan: richting en ruimte (Kuijpers, 2012).
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Afdeling | Faculteit Business, Finance & Marketing |
Lectoraat | Lectoraat Pedagogiek van de Beroepsvorming |
Gepubliceerd in | Onderzoekend op weg : een essaybundel over opdrachten voor de toekomst, samengesteld en uitgegeven ter gelegenheid van het afscheid van Rob Brons op 3 februari 2014 De Haagse Hogeschool, Den Haag, Pagina's: 255-261 |
Jaar | 2014 |
Type | Boekdeel |
ISBN | 978-90-73077-53-9 |
Taal | Nederlands |