Competentie nummer 9 nader bevraagd
wensen en eisen op ICT-gebied die gesteld worden door bank en overheid aan afgestudeerde van de opleiding Bedrijfskund MER van De Haagse HogeschoolCompetentie nummer 9 nader bevraagd
wensen en eisen op ICT-gebied die gesteld worden door bank en overheid aan afgestudeerde van de opleiding Bedrijfskund MER van De Haagse HogeschoolSamenvatting
Dit onderzoek beschrijft een mogelijke match tussen de ictcompetenties
van Bedrijfskunde MER-studenten en de wensen
en eisen die het werkveld, bank en overheid, aan deze
studenten stelt. De aanleiding voor deze studie vormde een
recent geformuleerde ict-competentie in het nieuwe opleidingscurriculum,
competentie nummer 9, ict-vaardig. De
onderzoeksresultaten laten zien dat er vier eisen zijn op ictgebied,
waaraan de studenten volgens het werkveld moeten
voldoen: (1) kennis van MS-Office, (2) snelle en flexibele
houding ten opzichte van bedrijfsspecifieke software, (3) de
toepassing en het gebruik van ict als ondersteuning in een
specifieke taak of opdracht en (4) inzicht in wat het gebruik
van ict betekent voor een organisatie op het gebied van het
verbeteren van bedrijfsprocessen. Voor wat betreft de eerste
twee eisen is er sprake van een match: studenten kunnen
goed met MS-Office omgaan en hebben een flexibele houding
tegenover nieuwe, bedrijfsspecifieke software en systemen,
maar in relatie tot de laatste twee eisen is dit niet
het geval. De opleiding voorziet studenten voornamelijk van
theoretische kennis en niet zozeer van praktische ervaring
over ERP of SAP-programma’s, hetgeen als effect heeft dat
studenten niet voldoende inzicht in de rol van ict hebben in
hun professionele taken om bedrijfsprocessen te verbeteren.
Toegevoegd is een tweede licht gewijzigde versie van het artikel.
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Opleiding | MO Bedrijfskunde MER |
Afdeling | Faculteit Management & Organisatie |
Faculteit Business, Finance & Marketing | |
Lectoraat | Lectoraat Duurzame Talentontwikkeling |
Gepubliceerd in | ART (Applied Research Today) Centrum voor Lectoraten en Onderzoek - De Haagse Hogeschool, Den Haag, Vol. 2015, Uitgave: 7, Pagina's: 20-37 |
Jaar | 2015 |
Type | Artikel |
Taal | Nederlands |