De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Level het speelveld

gamen is voor iedereen

Open access

Rechten:

Level het speelveld

gamen is voor iedereen

Open access

Rechten:

Samenvatting

Dit onderzoek richtte zich op het verschil in motorische gamevaardigheid tussen kinderen met een beperkte handfunctie en een licht tot geen beperkte cognitie (N=12), die gebruik maken van een aangepaste gamecontroller, en kinderen zonder beperking (N=15), die gebruik maken van een standaard gamecontroller. Na het peilen van het beginniveau van de deelnemers met een vragenlijst over gaming, werden er drie gametesten uitgevoerd om de motorische gamevaardigheid tussen de twee groepen te meten. Test 1 was een simpele reactietijdtest, waarbij de deelnemers op een knop moesten drukken wanneer het scherm van rood naar groen veranderde. Test 2, genaamd Button Mashers, is een kort spel waarbij de deelnemers 25 keer de inputs “A,B,X en Y” in een willekeurige volgorde moesten indrukken. Test 3 was een race op Rainbow Road in het spel Mario Kart 8 Deluxe voor de Nintendo Switch. De resultaten van de Mann-Whitney U test toonden geen significante verschillen tussen de twee groepen bij de reactietijdtest en de race in Mario Kart (p= .393 en p= .449). Dit suggereert dat kinderen met een beperkte handfunctie door middel van aangepaste gamecontrollers op een gelijkwaardig niveau kunnen gamen als kinderen zonder beperking. Er is echter aanzienlijke variantie binnen de groep kinderen met een beperkte handfunctie. Dit is mogelijk te verklaren door de beperkte ervaring met aangepaste gamecontrollers, beperkte ervaring met het spel Mario Kart of de ernst van de beperking. Bij test 2 is wel een significant verschil gevonden tussen de twee groepen, namelijk p= .025, wat mogelijk werd veroorzaakt door de console specifieke ervaring van de deelnemers. Een andere mogelijke verklaring was de afstand tussen de knoppen bij de aangepaste setup versus de afstand tussen de knoppen bij de standaard gamecontroller. Desondanks biedt dit onderzoek waardevolle inzichten voor de verdere toepassing van aangepaste gamecontrollers binnen de revalidatiezorg. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek zijn onder meer het vergroten van de steekproef, het selecteren van deelnemers met meer ervaring in het gebruik van aangepaste gamecontrollers en het uitbreiden naar verschillende gamecategorieën.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingGVS Mens en Techniek | Bewegingstechnologie
AfdelingFaculteit Gezondheid, Voeding & Sport
PartnerBasalt Revalidatie, Den Haag
Jaar2024
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk