Wijkagenten op social media
Dilemma’s en uitdagingen op de digitale straatWijkagenten op social media
Dilemma’s en uitdagingen op de digitale straatSamenvatting
Deze publicatie is bedoeld voor iedereen die zich vanuit bestuurlijk oogpunt bezighoudt met leefbaarheid en veiligheid. Hoewel deze publicatie zich focust op de manier waarop wijkagenten
social media inzetten, gaat het over een breder issue: hoe zorg je ervoor dat je als publieke professional zowel fysiek als digitaal aanwezig, zichtbaar en aanspreekbaar bent? Dat raakt niet
alleen het werk van de gebiedsgebonden politie, maar ook dat van wijkmanagers, handhavers, inspecteurs en welzijnswerkers.
De rol van social media wordt steeds groter, en we zien een trend waarin publieke professionals worden ingezet als ambassadeurs. Wat de casus van de wijkagent zo interessant maakt, is dat deze wordt geacht zowel repressief als verbindend op te treden. Tegelijkertijd ligt de politieorganisatie onder het vergrootglas. Een verkeerde social media post kan leiden tot een stortvloed van reacties, media-aandacht, beledigingen en bedreigingen. Ook overstijgt het bereik van social media kanalen van de wijkagent per definitie het gebied waar hij of zij werkt. In deze publicatie laten we de complexiteit zien van de opdracht om ambassadeur van de politieorganisatie, verbinder en communicator te zijn op social media. We hopen dat ook leidinggevenden en adviseurs vanuit politie en gemeente meer inzicht krijgen in deze complexiteit en daarom beter in staat zullen zijn hun professionals in de wijk te ondersteunen en begeleiden.
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Afdeling | Faculteit Bestuur, Recht & Veiligheid |
Lectoraat | Lectoraat Public Governance |
Jaar | 2022 |
Type | Rapport |
ISBN | 978-90-832243-4-3 |
Taal | Nederlands |