Het zien van metacognitie
Praktijkonderzoek naar het bieden van ondersteuning om de metacognitieve vaardigheden te ontwikkelen bij leerlingenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Het zien van metacognitie
Praktijkonderzoek naar het bieden van ondersteuning om de metacognitieve vaardigheden te ontwikkelen bij leerlingenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het doel van dit onderzoek is om de beginsituatie met betrekking tot de metacognitieve
vaardigheden van de leerlingen van groep 8 op basisschool Y in kaart te brengen door het inzetten
van een ontworpen observatieschema. Dit kan mogelijk de leerkrachten handvatten bieden, zodat
de leerkrachten de metacognitieve vaardigheden kunnen ontwikkelen bij de leerlingen. Uit
persoonlijke communicatie met het designteam komt naar voren dat de leerlingen op basisschool Y
nog niet voldoende intrinsiek gemotiveerd en betrokken zijn. Het onderliggende probleem is dat de
metacognitieve vaardigheden nog onderontwikkeld zijn, waarbij de leerlingen meer
leerkrachtgestuurd leren dan leerlinggestuurd leren.
Organisatie | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Opleiding | Leraar Basisonderwijs |
Afdeling | Academie Educatie |
Partner | Basisschool Y |
Datum | 2021-02-22 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |