Samenwerken door ondersteuning van emotieregulatie
Samenwerken door ondersteuning van emotieregulatie
Samenvatting
Het stimuleren van de executieve functies, en in het bijzonder de emotieregulatie, gebeurt op dit moment nog niet structureel in de bovenschoolse plusklas. In de samenwerking reageren leerlingen emotioneel. Zij worden bijvoorbeeld boos als er niet naar hun idee wordt geluisterd of zij nemen letterlijk afstand van het groepsproces. De doelstelling van dit praktijkonderzoek betreft het ondersteunen van de emotieregulatie bij de leerlingen van de plusklas door passende interventies in te zetten, zodat zij beter kunnen samenwerken met medeleerlingen. In dit onderzoek wordt de emotieregulatie van vijf leerlingen ondersteund met twee interventies en wordt beoordeeld hoe dit de basisvaardigheden voor samenwerken beïnvloedt. Tevens wordt onderzocht of de emotieregulatie van deze leerlingen is verbeterd na het inzetten van de interventies. In het theoretisch kader worden de kernbegrippen hoogbegaafdheid, executieve functies, emotieregulatie en samenwerken uitgediept. Vanuit dit theoretisch kader is ervoor gekozen om de emotieregulatie te ondersteunen met behulp van een werkblad met emotiethermometer en door middel van het gevisualiseerd schalen van de hevigheid van de emotie. Door het ondersteunen van de emotieregulatie worden de basisvaardigheden voor samenwerken vaker toegepast door de plusklasleerlingen. De inzet van de emotiethermometer en het gevisualiseerd schalen heeft een positieve invloed op het vaker toepassen van de basisvaardigheden tijdens het samenwerken. De interventies ter ondersteuning van de emotieregulatie hebben acht weken plaatsgevonden. Aangezien samenwerken een vaardigheid is die geleerd moet worden (Koenderink, 2016), is een van de aanbevelingen om te kijken of er meer veranderingen optreden als de interventies herhaald worden. Zowel bij de onderzoeksgroep als bij nieuwe groepen binnen deze organisatie maar ook in groepen buiten deze organisatie.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2019-06-11 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |