Technisch lezen met Estafette
Op weg naar goed onderwijs in technisch lezenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Technisch lezen met Estafette
Op weg naar goed onderwijs in technisch lezenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het onderzoek heeft als doel het inventariseren van de manier waarop het onderwijs in technisch lezen in de groepen 4 en 5 van de school wordt vormgegeven. De inventarisatie heeft betrekking op het onderwijs aan de groep op zorgniveau 1 en de extra begeleiding in de klas op zorgniveau 2. De hoofdvraag die wordt beantwoord in het onderzoek is: Hoe wordt er met de methode Estafette lezen in de groepen 4 en 5 vorm gegeven aan goed technisch leesonderwijs? Om de hoofdvraag te beantwoorden is onderzocht wat technisch lezen inhoudt en welke onderdelen van belang zijn bij het vormgeven van goed onderwijs in klassenverband. De volgende onderdelen zijn opgenomen in het verslag: - Voldoende leestijd - Instructie aan de groep - Convergente differentiatie - Instructie aan risicolezers - Leesinterventie - Feedback - Leesmethode - Doelgericht werken De gegevens over de praktijksituatie zijn verzameld door het afnemen van een vragenlijst, interview en het observeren in de groep. Bij deze onderzoeksmethoden is steeds uitgegaan van de hierboven genoemde onderdelen van goed technisch leesonderwijs. Per onderdeel wordt in de conclusie beschreven wat de school al doet en wat opvallende zaken zijn. Naar aanleiding van de inventarisatie van dit onderzoek, zijn een aantal verbeterpunten naar voren gekomen. De belangrijkste verbeterpunten hebben te maken met afstemming van het materiaal gebruik, het inplannen van voldoende leestijd in de combinatiegroep en het inplannen van voldoende extra instructie- en begeleidingstijd voor de risicolezers. Binnen het kader van dit praktijkonderzoek heeft ook inclusie een plek gekregen. Als een kleine stap richting het meer leerlingen laten deelnemen aan het reguliere basisonderwijs, worden passend onderwijs en handelingsgericht werken beschreven. Met behulp van dit onderzoek heeft de school zicht op de huidige situatie en de verbetermogelijkheden gekregen. Hiermee kan de school het onderwijs gaan verbeteren. Op deze manier kan de school zich verder ontwikkelen naar een school, waar in de toekomst aan zoveel mogelijk leerlingen passend onderwijs wordt geboden
Jaar | 2012 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |