De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De kracht van teamleren: van externe sturing door de leerkracht, naar interne sturing (zelfsturing) bij de SBO-leerling.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

De kracht van teamleren: van externe sturing door de leerkracht, naar interne sturing (zelfsturing) bij de SBO-leerling.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Lieskamp (2017) stelt dat het voor toekomstbestendig onderwijs belangrijk is om leerlingen de mogelijkheid te geven meer verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces. Zelfsturing is een van de vier factoren die bepaald óf en hoe een leerling die verantwoordelijkheid kan nemen. Uit de probleemsituatie blijkt dat er door de sturende rol van de SBO-leerkracht weinig ruimte is voor zelfsturing bij de leerling. Van Den Bergh in (Vos, 2018) zegt dat leerkrachten geneigd zijn heel sturend te zijn tegen leerlingen die lager presteren. Zij noemt dit onnodig en concludeert dat ook die leerlingen kunnen leren zichzelf beter aan te sturen, met de leerkracht in de rol van coach.

Hattie en Kopmels (2013) stellen dat het aanleren van leerstrategieën en het geven van feedback hierop een hoog effect heeft op het leerproces van de leerlingen. In dit praktijkgerichte actieonderzoek voert het bovenbouwteam een kwaliteitsverbetering uit ten aanzien van de feedbackvoorziening afgestemd op de zelfsturing van de SBO-leerling. In dit onderzoek wordt er antwoord gegeven op de volgende onderzoeksvraag: ‘Wat is het effect van het professionaliseren in het geven van feedback gericht op de metacognitieve leerstrategieën en de taakwaardering, op het vergroten van de interne sturing (zelfsturing) van de SBO-leerling?’

Dit onderzoek wijst uit dat teamleren effect heeft op de feedbackfrequentie, de feedbackmanier en de doelgerichtheid van de feedback. Het bovenbouwteam heeft een ontwikkeling doorgemaakt van een sturende feedbackvoorziening naar een meer begeleidende feedbackvoorziening, waardoor er ruimte ontstaat voor zelfsturing bij de leerlingen.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2019-06-26
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk