De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Naar een autismevriendelijke didactiek

aandacht voor autisme en op autisme afgestemde didactiek in het basiskwalificatie onderwijs bijscholingstraject voor docenten in het technisch hoger beroepsonderwijs.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Naar een autismevriendelijke didactiek

aandacht voor autisme en op autisme afgestemde didactiek in het basiskwalificatie onderwijs bijscholingstraject voor docenten in het technisch hoger beroepsonderwijs.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Informatieoverdracht is de kern van onderwijs. De manier van informatie aanbieden is doorgaans afgestemd op een typische informatieverwerking. Wanneer je informatie op een andere manier verwerkt, zoals volgens talloze bronnen bij autisme het geval zou zijn, vraagt dit om een andere manier van informatie aanbieden. De didactische vorming van docenten is afgestemd op de typische informatieverwerking en niet op de manier zoals dit bij autisme het geval is. Hoewel in het BKO-traject aandacht wordt besteed aan zorgstudenten, wordt er niet ingegaan op didactiek die aansluit bij een atypische informatieverwerking. Enerzijds doet de student met autisme bij mij zijn beklag over de manier waarop docenten doceren; anderzijds zijn docenten niet altijd te spreken over de toepasbaarheid van de in het BKO-traject aangeboden stof. Dit praktijkgericht onderzoek onderzoek de vraag waarmee de les over zorgstudenten in het BKO-traject verbeterd kan worden. Hierbij ligt de nadruk op didactiek die is afgestemd op de manier van informatieverwerken zoals bij autisme het geval is.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2018-08-24
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk