Teacher educational needs
Teacher educational needs
Samenvatting
Het doel van mijn onderzoek is om externaliserend gedrag bij pubers in een VMBO-basis/kaderklas 4 terug te dringen en daarmee zelf pedagogisch en didactisch competenter te worden in het aansluiten bij de onderwijsbehoeften van deze groep. De relevantie van begrippen als motivatie, (externaliserend) gedrag, groepsvorming, autonomie en leraargedrag zijn eerst beschreven en in de context van mijn dagelijkse praktijk geplaatst. Vervolgens is het gedrag van de leerlingen en van mijzelf bestudeerd aan de hand van klassengesprekken, interviews, vragenlijsten, observaties en een persoonlijkheidstest. Aan de hand van interventies, toegespitst op autonomie en competentie van de leerling, zijn een verschillende metingen gedaan. Uit het onderzoek komt naar voren dat gedrag van leerlingen te koppelen is aan leraargedrag. Door als leraar rekening te houden met de belevingswereld van de leerlingen en dat in lesdoelen te vertalen, neemt de motivatie toe. Een goede lesvoorbereiding en klassenmanagement zijn daarbij essentieel.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2018-04-05 |
Type | Master |
Taal | Engels |