De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Groepsdoorbrekend werken bij het thematisch onderwijs

de leerlingen niet loslaten, maar anders vasthouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Groepsdoorbrekend werken bij het thematisch onderwijs

de leerlingen niet loslaten, maar anders vasthouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek heeft als doel om inzicht te krijgen in de voorwaarden die nodig zijn om groepsdoorbrekend te kunnen werken en het bieden van handvatten om het thematisch onderwijs groepsdoorbrekend te kunnen realiseren.
De kernbegrippen die in dit onderzoek een centrale plaats innemen, zijn: groepsdoorbrekend werken, thematisch onderwijs, groepsdoorbrekend werken bij thematisch onderwijs, zelfverantwoordelijk leren en samenwerkend leren.
De volgende onderzoeksvraag wordt in dit onderzoek gebruikt: Op welke wijze kan de basisschool uit het onderzoek het groepsdoorbrekend werken bij het thematisch onderwijs vormgeven en daarbij rekening houden met de pijlers samenwerkend leren en zelfverantwoordelijk leren?
In dit onderzoek is gekozen voor het inzetten van vier onderzoeksinstrumenten voor het praktijkgerichte gedeelte, namelijk interviews met referentiebasisscholen, een groepsinterview met het team van de basisschool, een schoolbreed experiment en een vragenlijst.
Met betrekking tot het theoretisch kader kwamen verschillende voorwaarden naar voren evenals uit de resultaten van het praktijkonderzoek.
Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat groepsdoorbrekend werken voor- en nadelen heeft, maar dat het over het algemeen als prettig ervaren wordt.
De belangrijkste aanbeveling is het uitbreiden van het groepsdoorbrekend werken naar het rekenonderwijs middels EXOVA MATH.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingLeraar basisonderwijs
AfdelingFontys Kind en Educatie
Datum2018-06-10
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk