Medeleerlingen aan zet
Een zoektocht naar tips en handreikingen voor een veilige en een meer autismevriendelijke reguliereMedeleerlingen aan zet
Een zoektocht naar tips en handreikingen voor een veilige en een meer autismevriendelijke reguliereSamenvatting
In dit onderzoek op een basisschool is een informatiekaart met basiskennis over ASS voor middenbouw- en bovenbouwleerlingen ontworpen. Tevens is een hulpkaart met interventies ontworpen voor en door medeleerlingen van ASS-klasgenoten. Het doel van de informatiekaart is kennismaken met en leren over de stoornis en mogelijk meer begrip creëren voor medeleerling(en) met ASS. Het doel van de hulpkaart met interventies is handreikingen bieden voor medeleerlingen van ASS- leerling(en) waardoor deze medeleerlingen kunnen fungeren als ‘circle of friends’ tijdens de schooldagen. Dit sociale netwerk zorgt ervoor dat de omgeving voor een leerling met ASS veilig wordt (Leenders, Van Loon, 2007). Door uitvoerig documenten- en literatuuronderzoek kwam naar voren dat de informatiekaart het beste kon bestaan uit praktische beschrijvingen van sterktes en moeilijkheden van ASS-leerlingen. Het zwaartepunt zal moeten liggen op sterktes, beperkingen in de sociale interactie en communicatie. Tijdens de focusgroepen, die bestonden uit een beperkt aantal leerlingen (2-4) per klas, zijn een beperkt aantal thema’s en vragen besproken. De uitkomsten bestonden uit inzichten en interventies. De deelnemers hebben adviezen bedacht hoe om te gaan met o.a. spanning en stress bij ASS-leerlingen, samenwerken met ASS-leerling, uitleg geven aan een ASS-leerling en vrienden maken en vrienden houden. Tevens weten ze nu opvallende ASS-kenmerken te noemen als perfectionisme, problemen met plotselinge veranderingen, veel praten over hetzelfde onderwerp en nauwelijks oogcontact maken. Via een vragenlijst die is ingevuld door 64% van de leerkrachten van deze onderzoeksschool blijkt dat ze voldoende basiskennis hebben over ASS, waardoor ze leerlingen kunnen helpen bij de functie van buddy. Uit de vragenlijst blijkt tevens dat ze bereid zijn tot bijscholing over de stoornis
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Partner | Fontys Hogescholen |
Jaar | 2016 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |